Artikel top billede

Foto: Les Kaner. (Foto: les@kaner.dk / les kaner)

"Det tog noget tid, inden teknologien muliggjorde konceptet. Jeg tror, at mange ville have kastet håndklædet"

Interview: Endomondo satsede benhårdt på at udnytte GPS i telefoner, før det fandtes på markedet. Her fortæller Mette Lykke om Endomondos rejse og om gigant-salget til Under Armour. Hun er vinder af IT-Prisen 2016.

IT-Prisen 2016: Egentlig er det ret ligetil. Alligevel er det ganske få, der tør og formår at gøre det.

At man som it-værksætter skal spotte nye teknologiske muligheder på et meget tidligt stadie og så satse benhårdt på at bygge en virksomhed på det fundament.

Det var præcis, hvad Endomondo gjorde i 2007, hvor den nyetablerede virksomhed besluttede at satse på at udvikle en fitness-app, der skulle anvende GPS'en i telefonerne.

"Den vigtigste ting, vi gjorde, var, at vi hang i. Vi startede ud i 2007, og vi var fuldstændig afhængige af, at der var GPS i telefonerne. Sagen var bare, det det var der ikke i 2007."

Sådan beskriver Mette Lykke Endomondos fødsel. Hun er en af de tre grundlæggere af Endomondo og administrerende direktør i virksomheden.

Og nu er Mette Lykke også indehaver af IT-Prisen 2016, som hun er blevet tildelt torsdag aften.

Læs også: Endomondo-stifter løber med IT-Prisen 2016

Endomondo har i dag 25 millioner brugere i 174 lande. I februar 2015 blev app-virksomheden solgt til amerikanske Under Armour for omkring 575 millioner kroner.

Fik ikke løn i 18 måneder

Computerworld har spurgt Mette Lykke, hvordan det var at starte Endomondo op, hvorfor det endte med salget til Under Armour, og hvad hun selv kan give videre af gode råd til andre it-iværksættere.

"Vi hang i i de første år, for det tog noget tid, inden teknologien muliggjorde konceptet. Jeg tror, at der er mange, der ville have kastet håndklædet tidligere," lyder det fra Mette Lykke, der uddyber, hvad det konkret krævede at ‘hænge i' under opstarten af Endomondo:

"Vi er jo tre stiftere, og vi gik uden løn de første 18 måneder. Det var ikke noget, vi havde regnet med - hvilket nok var godt nok, for så er det ikke sikkert, at vi havde gjort det. Men sådan blev det."

"Ret hurtigt måtte vi sande, at det er meget svært at rejse kapital, før du har et reelt produkt. Hvor vi troede, at vi kunne komme med en forretningsplan og en PowerPoint-præsentation, så var der altså nogle lidt andre forventninger ude i markedet."

"Det tog 9-10 måneder at få den første version i luften, og så gik der 14 dage, fra den var i luften, til Lehman Brothers kollapsede. Det gjorde ikke ikke meget nemmere at skaffe kapital," fortæller Mette Lykke til Computerworld.

Troede på det helt fra starten

Hvornår vidste nu, at Endomondo ville blive til en kommerciel virksomhed og et projekt, der var levedygtigt?

"Det er en tro, vi altid har haft. Så det var ikke noget med, at jeg lige pludselig en dag troede på det. Det har kendetegnet rejsen fra dag et. Ellers havde vi slet ikke gjort det."

Men der må havde været et tidspunkt, hvor I blev bekræftet i jeres formodning?

"Ja, der kom jo i hvert fald et tidspunkt, hvor omverdenen også i højere grad begyndte at tro på os."

"Det kunne man blandt andet se ved, at vi lykkedes med at rejse flere penge og større beløb, end vi havde gjort hidtil."

Salget til Under Armour

Hvilke overvejelser havde I, da I sidste år i februar blev solgt til Under Armour?

"Gamet er sådan, at når man rejser venturekapital og også har private investorer, så har de selvfølgelig en forventning om på et tidspunkt at få pengene igen nogle gange."

"Så vi har løbende haft nogle snakke på bestyrelsesniveau omkring, hvornår det ville være det rigtige tidspunkt eventuelt at sætte en salgsproces i gang på eller i hvert fald begynde at afsøge markedet."

"Timingen er enorm vigtig. Man skal have en historie, der giver mening over for de mulige købere, og så skal det passe ind i, hvad der ellers foregår i markedet. Vi troede på, at det ville begynde at tage til med den branche, vi er i."

"Der er ikke nogen, der har lyst til at være den sidste - den, der ikke blev solgt. Så er det bedre at være lidt på forkant."

"Så vi havde nogle snakke, og vi fik også et par løse henvendelser cirka samtidig, som gjorde, at vi blev enige om, at vi hellere måtte se på, om tidspunktet var rigtigt."

Læs også: Derfor løber Endomondo-stifter med IT-Prisen 2016

"For mig er det stadigvæk en baby"

Det er et år siden, at det faldt på plads med salget. Hvorfor er du blevet i selskabet?

"For mig er det stadigvæk en baby. Det at have et job, hvor man kan påvirke så mange andre menneskers liv positivt, er et privilegium."

"Endomondo alene har over 25 millioner registrerede brugere. En meget stor del af dem har meget stor glæde af vores produkt."

"Den anden ting er, at det er et fantastisk team. At få lov til at arbejde med de mennesker, man allerhelst vil arbejde med, er heller ikke alle forundt. Jeg har selv været med til at skabe og sammensætte det her team, så det vil jeg ikke være foruden."

"Jeg har så også fået en anden rolle i det nye setup, og der er også kommet en masse nye udfordringer."

Hvad vil det sige - hvad er anderledes?

"Det vil sige, at jeg ikke kun er ansvarlig for Endomondo - jeg er også ansvarlig for det, der hedder MapMyFitness og MapMyRun, og der sidder et team i Texas. Der er en portefølje af apps under det, som vi nu kører sammen med Endomondo-teamet."

"Og så hele det med at kunne navigere på det niveau i så stor en virksomhed, der vokser hurtigt. Det giver en masse læring og nogle nye muligheder, som ikke var der før."

Udfordringerne for Endomondo

Du siger, at det stadig er en baby for dig, men det er jo en baby, som andre ejer. Der må være nogle krav og forventninger fra den ejer?

"Ja, det er der, og den nye virkelighed er også, at de beslutninger, vi træffer, skal passe ind i en større strategi. Vi kan ikke bare sidde på en ø helt alene og gøre, som det passer os."

"Men fra starten var det vigtigt, at vi deler visionen, og det gør, at det ikke er et stort problem."

Hvad bliver de største udfordringer for Endomondo i de kommende år?

"Udfordringerne er grundlæggende ikke så meget anderledes, end de var, da vi var os selv. Det er at blive ved med at vækste basen og at blive ved med at drive engagement blandt de brugere, der er på."

"Og så vil vi også gerne blive ved med at tjene penge på de brugere, der er. Det er ikke et rent filantropisk projekt."

"Det nye er så måske, at vi også gerne vil hjælpe Under Armour til succes i Europa. Kendskabet til brandet er endnu ikke så højt i Europa, som det er i USA, hvor det er det næststørste mærke. Der er et stykke vej endnu på vores kanter."

Godt råd til andre iværksættere

Det er snart 10 år siden, at du startede som iværksætter. Hvad er det bedste råd, du kan give videre til andre iværksættere?

"Det er at starte noget op, som man er passioneret omkring."

"Der kommer masser af tidspunkter, hvor det kun er den passion, der driver det."

"Så hvis ikke man selv er meget passioneret og virkelig tror på det, så skal man nok bare lade være," siger Mette Lykke fra Endomondo, vinder af IT-Prisen 2016.

Læs også:

Endomondo-stifter løber med IT-Prisen 2016