Når ålen skal formere sig, svømmer den mange tusinde kilometer for at lægge sine æg i Sargassohavet ud for den amerikanske østkyst, der har en nærmest magisk tiltrækningskraft på dyret.
På samme måde drages startup-virksomheder i dag mod Silicon Valley i Californien på den amerikanske vestkyst.
Små virksomheder med store vækstambitioner fra hele verden flokkes til den sagnomspundne dal, hvor nogle af verdens mest legendariske it-virksomheder er blevet født.
Men det er langt fra sikkert, at det er i Silicon Valley, at din virksomhed har de bedste vækstbetingelser. Det har Mette Lykke, der er medstifter af den danske løbe-app Endomondo, erfaret.
For lidt mere end to år siden slog Endomondo dørene op til sit nye kontor i San Francisco. Men i november 2013 fraflyttede Endomondo lokalerne og samlede i stedet alle virksomhedens 26 medarbejdere i ét kontor på Holmen i København.
Begrundelsen var, at et kontor i San Francisco var for dyrt i forhold til den værdi, som Endomondo fik ud af det.
"USA er jo typisk det land, hvor man gerne vil have succes, når man er i vores branche. Men du er også oppe mod alle de største virksomheder i verden, og her er det bare svært at skille sig ud fra mængden. Specielt hvis du ikke er lønførende," siger Mette Lykke.
Flyttede tæt på samarbejdspartnere
Mette Lykke fortæller, at hun havde en forventning om, at et kontor i San Francisco vil give virksomheden lettere adgang til højtkvalificeret arbejdskraft, kapital og ikke mindst potentielle strategiske partnere.
"Vi tror på, at partnerskaber med andre tech-virksomheder er en vigtig kilde til vækst, og dem vill vi gerne tættere på. Vi forestiller os eksempelvis, at det ville være en fordel, hvis vi havde udviklere til at sidde så tæt på vores partnere, at de hurtigt kunne hoppe ind i en bil og mødes til en workshop," siger Mette Lykke.
Hun nævner Google og ikke mindst Facebook som eksempler på virksomheder, som Endomondo har væsentlige partnerskaber med.
Uvist udbytte
I dag har Endomondo fortsat værdifulde partnerskaber med virksomhederne, men hun er dog alligevel i tvivl om, hvor meget afkast de to år i San Francisco har givet.
"Det er altid svært at måle den slags, fordi vi ikke, hvad der var sket, hvis vi ikke var taget derover. Men jeg vil sige, at vi i dag føler, at vi sagtens kan drive relationerne videre fra København og så nøjes med at rejse derover, når det er nødvendigt," siger Mette Lykke.
Derfor er det lettere at skaffe arbejdskraft i København
Endomondos kontor var placeret i San Franciscos SoMa-kvarter.
SoMa er sammen med det nærliggende kvarter The Mission gennem de seneste år blevet mere og mere trendy og har oplevet stærkt stigende huspriser.
Blandt andet som følge af, at mange højtbetalte unge mennesker fra den californiske tech-industri har valgt at slå sig ned her.
Og netop de høje leveomkostninger i Silicon Valley-området påvirker mindre virksomheder, som eksempelvis Endomondo.
"Det er vanvittigt dyrt at bo i San Francisco, og derfor forventer folk også, at de får tilsvarende høje lønninger," siger Mette Lykke.
Og for en mindre virksomhed som Endomondo er det umuligt at konkurrere på lønnen med store tech-giganter som Facebook og Google, eller for den sags blot nystartede iværksætter-virksomheder, der har fået tilført milliarder af kroner i venturekapital.
Bedre vilkår i København
Derfor har det for Endomondo vist sig at være betydeligt lettere at tiltrække arbejdskraften i Københavns livlige, men betydeligt mindre iværksætter-scene.
"Når det er lettere for os at finde de rette folk i København, tror jeg, at det hænger sammen med, at vi har et brand her, hvilket vi ikke på samme måde havde i San Francisco", siger hun.
Mette Lykke mener desuden, at Endomondo har en fordel i kampen om arbejdskraft, fordi virksomheden har et produkt, som mange folk kender og selv bruger i deres fritid.
"Vi har et meget forbrugsnært produkt, og det hjælper os uden tvivl," siger hun.
Læs også:
Denne iværksætter vil investere millioner i nye danske it-job
Danske iværksættere: Vi kan forudsige, hvornår du løber næste gang