ComputerViews: Der er behørig jubel blandt investorer og andre over salget af den danske fitness-app Endomondo til det amerikanske tøjfirma Under Armour for 575 millioner kroner.
575 millioner kroner er også en slags penge for et firma, der kun en enkelt gang har landet et beskedent overskud og altid har haft meget beskeden omsætning, og det er helt sikkert nok til, at de forskellige investorer er godt tilfredse.
Salget giver Endomondo omkring 22 kroner per bruger.
Er du Endomondo-bruger ved du således, hvad de data, som du lægger i app'en, er værd.
Det er også på tide, at Endomondo kommer til penge, for selskabet har - som mange af de øvrige app-iværksættere - haft umanerligt svært ved at tjene penge i en gratis-baseret verden med indædt konkurrence fra alverdens rivaliserende udbydere.
Det er lykkedes meget godt, i det Endomondo har omkring 25 millioner registrerede brugere, som leverer data om deres motionsvaner og lignende via app'en.
Endomondo blev stiftet i 2007 og har i dets mest succesrige år - det seneste regnskabsår 13/14 - haft et overskud på 1,3 millioner kroner.
Det er selskabets eneste registrerede overskud, i det alle de foregående år har været præget af million-underskud efter million-underskud.
Samlet har Endomondo tabt mere end 27 millioner kroner - værst i 2011, hvor seskabet landede et underskud på 15,5 millioner kroner.
Fokus på volumen
Interessant er det, at selskabets stiftere flere gange har indikeret, at de ikke nødvendigvis er gået efter at bygge selskabet op til et salg.
Det underbygges da også af, at Endomondo for nogle år siden omlagde forretningsmodellen, så fitness-app'en blev abonnements-baseret fremfor at koste et engangs-beløb.
Flere ting har imidlertid talt imod denne model, nemlig markedsudviklingen og ikke mindst ejeren Seed Capital, der som kapitalfond-ejer må formodes at have været interesseret i at føre Endomondo frem mod en lukrativ exit.
Det har krævet, at der blev opbygget volumen med henblik på at gøre sig lækker overfor en køber, der kan finde værdi i de mange data og brugere.
Sådan en har Endomondo nu fundet med tøjfirmaet Under Armour, der vil anvende de mange data fra de mange brugere til 'øge kendskabet til brandet i international sammenhæng," som det hedder.
Under Amour køber i øvrigt i samme ombæring slanke-app'en MyFitnessPal for knap 3,1 milliarder kroner - mere end fem gange så meget som prisen for Endomondo.
Under Armour meddeler, at selskabet med købene nu har "verdens største digitale sundheds- og fitness-community" med i alt 120 millioner registrerede brugere.
Det er et åbent spørgsmål, om tøj-firmaet vil formå at drive tilstrækkeligt med værdi ud af denne database til at kunne forsvare opkøb for milliarder.
Kapløb med tiden
For Endomondo gælder det under alle omstændigheder, at salget har været et kapløb med tiden.
For den teknologiske udvikling går hurtigt, og den er ved at løbe fra de fitness-apps, der for nogle år siden havde så meget vind i sejlene.
I dag bevæger udviklingen sig nemlig hastigt mod de såkaldte wearables, hvor de små trackere placeres i ure eller armbånd, hvor de diskret registrerer ruter, puls og lignende på turene og samler alle disse data i databaser, som brugerne kan analysere på.
Det kan du læse mere om her: Trenden du ikke slipper for: It-produkterne klæber til kroppen
Udviklingen er ikke som sådan en trussel mod Endomondo endnu, men det ville den meget vel have kunnet være over de kommende år, hvor det meget vel kunne have været påkrævet, at selskabet indgik i tæt samarbejde med leverandører af fitness-armbåndene for at følge med markeds-udviklingen.
Så vidt kom det ikke, og Endomondos strategi med at sigte efter at opbygge stor volumen og dernæst gå efter en lukrativ exit har båret frugt.
Det er da også en velafprøvet strategi i app-verdenen, hvor det langtfra hører til dagsordenen, at selskaber tjener mange penge på de specifikke løsninger.
Det kan du læse mere om her: Derfor kan it-virksomheder uden omsætning være milliarder af kroner værd
I det billede har Endomondos ejere fået det maksimale ud af selskabet i et godt timet salg. 575 millioner kroner er også en slags penge, og om et år kan efterspørgslen og brugernes tracking-vaner have ændret sig helt.
Læs også:
Danske Endomondo solgt for en halv milliard kroner
Danske iværksættere: Vi kan forudsige, hvornår du løber næste gang
Endelig med på bølgen: Første fitnessbånd kommer nu til Windows Phone
Populær dansk løbe-app dropper Silicon Valley: Derfor foretrækker vi København