Hvert år går dansk erhvervsliv glip af en milliard kroner, fordi virksomhederne frygter forandringer og derfor ikke vil outsource it-opgaver til udlandet. Det vurderer direktør Per Andersen fra analysefirmaet IDC.
Han mener, at danske virksomheder i langt højere grad burde outsource, og at forklaringen på tilbageholdenheden skal findes i virksomhedernes holdning.
- Jeg kan kun forklare det med konservatisme og frygt for forandringer. Den manglende åbenhed for nye veje koster den samlede danske husholdning et årligt tab på omkring en milliard kroner, og det er endda et forsigtigt skøn, siger Per Andersen.
Tabet på omkring en milliard kroner svarer til to procent af det samlede it-forbrug i Danmark.
Bagud i forhold til Sverige
Danmark er sejlet agterud, når det gælder outsourcing, af de lande, vi normalt sammenligner os med på it-fronten. I Sverige bliver der outsourcet 30 procent mere it end i Danmark, selv hvis man tager højde for landenes størrelse.
Især de små og mellemstore virksomheder herhjemme halter bagefter. Per Andersen påpeger, at det ellers er netop små og mellemstore virksomheder, som med fordel kan outsource, fordi de ad den vej får adgang til dyre teknologi- og it-kompetencer, som de ellers ikke ville have råd til.
- Det danske marked for outsourcing er meget sort-hvidt. Halvdelen af virksomhederne er slet ikke i gang, mens den anden halvdel har fart på, siger Per Andersen.
Første skridt er sværest
Ifølge Per Andersen er det første skridt det sværeste for virksomhederne. Når først en virksomhed har fået erfaring med outsourcing på ét område, så holder ledelsen sig ikke længere tilbage med at outsource andre funktioner.
- Problemet er den anden halvdel af virksomhederne, som slet ikke er kommet i gang og heller ikke har til hensigt at gøre det, siger Per Andersen.
Det er ikke kun på it-systemerne, at virksomhederne kan spare penge ved at outsource. Flere virksomheder er begyndt at outsource dele af administrationen af blandt andet løn, salg, marketing, bogholderi, kundeservice og human resource.
- Vi ser eksempler på, at virksomhederne reducerer deres omkostninger med op til 30 procent gennem outsourcing. Selv om gevinsten skal deles mellem leverandør og kunde, så er der altså knaldhårde argumenter for at kigge nærmere på outsourcing, siger Per Andersen.