Enklere og bedre.
De to ord er ifølge koncernchef i TDC, Pernille Erenbjerg, helt centrale for, hvilken vej Danmarks største telekoncern skal bevæge sig i de kommende år.
Computerworld besøger hende to dage efter, at hun på TDC's årlige kapitalmarkedsdag i London har fremlagt strategien for de kommende tre år.
Her er enklere og bedre blandt de centrale målsætninger, og det har allerede resulteret i, at TDC skrifter navn til Yousee i kontakten med privatkunderne. Læs mere om navneskiftet her.
Men hvad er det derudover, koncernchefen mener, når hun fremhæver enklere og bedre som nøgleordene for TDC's fremtid?
"Det er et ret bredt statement, og det er for alle interessenter," siger Pernille Erenbjerg og forklarer, at det både gælder i kontakten med kunderne og internt i organisastionen.
Der er mange virksomheder, der gerne vil være enklere og bedre, både i telebranchen og andre steder. Men hvilken form for koncern skal TDC være?
"Vores udgangspunkt i strategien har været, at når vi koger alting sammen, så er det, vi i virkeligheden gør, at forbinde mennesker og virksomheder."
"Hvis du koger det helt ind til benet, så er det forbindelserne og det at bringe mennesker tættere sammen, som er vores DNA."
Derfor faldt valget på Yousee
I lægger de to brands sammen til ét på privatmarkedet og har der et valg i forhold til, hvilket brand, der skal fortsætte. Hvad er hovedargumentet for, at det skal være Yousee?
"For det første vil vi gerne differentiere vores brands på privat- og erhvervsmarkedet. TDC-brandet er et ret stærkt erhvervsbrand; det bliver associeret med alle de rigtige ting i forhold til troværdighed, leverancesikkerhed og kvalitet."
"På privatmarkedet er Yousee i dag et brand, der bliver associeret med højhastighedsbredbånd og høj kvalitet på datasiden og så selvfølgelig denne her brede indholdsleverandør. Det er nogle ting, vi gerne vil bygge videre på. Det er så ikke associeret med mobilsiden, så det kommer vi til at arbejde på."
Læs også: Fra TDC til Yousee: Det handler TDC's opsigtsvækkende navneskifte egentlig om
Pernille Erenbjerg har siden 2011 har været medlem af TDC-direktionen som koncernfinansdirektør.
I januar sidste år blev hun udnævnt til viceadministrerende direktør, før hun i august tog det sidste skridt op ad stigen og blev koncernchef i TDC, da hun afløste Carsten Dilling.
Hun mener, at forenklingen af TDC/Yousee er ganske central for at fremtidssikre koncernen.
"Bare som et eksempel på, hvorfor det er nødvendigt, kan vi se i erhvervsforretningen, at vi har 3.000 forskellige pris- og rabatstrukturer. Så længe vores kunder er på så mange forskellige produkter og prisplaner, er der en grænse for, hvor langt vi kan komme med forenklingen."
"Så med det arbejde vi laver der, muliggør vi også en effektiviseringen i vores egen måde at arbejde på," lyderr det fra Pernille Erenbjerg.
Sender brev til kunderne
Alle TDC's privatkunder modtager nu et orienteringsbrev om skiftet til Yousee, hvorefter teleselskabet tager fat i kunderne individuelt for at gennemgå, hvilke konkrete muligheder, de har for løsninger fremadrettet.
"Når vi begynder at tale om, at vi skal ud og flytte vores kunder, er det noget, vi godt ved, at der også er nogle risici i."
"Derfor gør vi os også umage med, at der er noget godt for kunderne, så de ikke kun skal flytte produkt, for at vi kan strømline produktionsbåndet. For kunderne er der også noget godt i at komme over på nyere produkter og en mere tidssvarende platform," mener TDC-topchefen.
"Men det er klart, at det er en meget stor ting at flytte rundt på sine kunder på den måde - og vi har heller ikke lagt skjul på, at det er risikobetonet. Det er også derfor, at det har taget os tid at komme frem til, at det simpelhen er noget, vi bliver nødt til at gøre."
Yousee møder Netflix
Yousee handler meget om musik og video. Mange af de spillere, der er på det marked, er nogle internationale sværvægtere. Kan du ikke frygte, at Yousee som en lille, lokal spiller får svært ved at matche dem, fordi de er så store?
"Jo, og en del af erkendelsen i strategiprocessen har også været, at det ikke kan nytte noget, at vi opstiller et billede af, at vi skal blive som dem eller skal slå dem i det, de gør. Det kommer vi aldrig til, for de har nogle helt andre kræfter, end vi nogensinde kan få."
"Men i Danmark bliver vi også nødt til at opfatte det som en del af vores rolle at bringe de løsninger til kunderne på en enkel måde."
"Det med, at man hele tiden skal ind i nogle andre brugerflader og apps er relativt besværligt, og for rigtig mange mennesker er det faktisk svært. Selvom hver enkelt løsning er enkel, så er det svært det med, at du skal forskellige steder hen og hente det."
"På et strategisk plan ser vi det sådan, at vores rolle ikke er at være den næste Netflix, vores rolle er at binde de her ting sammen: Vi vil gerne have en enkel brugerflade ud til vores kunder, hvor du så kan tilgå alle de her forskellige ydelser."
"Nogle af dem er vores egne, og nogle af dem kan også sagtens være nogle andres. Det ser vi ikke noget problem i, så længe du stadig synes, at vi bibringer værdi i din indgang til det her," siger Pernille Erenbjerg til Computerworld.
Læs anden del af interviewet senere.
Læs også:
Fra TDC til Yousee: Det handler TDC's opsigtsvækkende navneskifte egentlig om
TDC dropper salg af TDC hosting - men overvejer nu frasalg af et helt andet selskab
Syv af otte topdirektører i TDC har forladt selskabet på få år
TDC, Telenor, Telia og 3: Sådan klarer selskaberne sig i kampen om mobilkunderne