Microsoft-kunder, som tirsdag havde brug for support i forbindelse med deres licensaftaler, måtte i flere tilfælde gå forgæves på grund af tekniske problemer hos det supportcenter, som håndterer serviceopkaldene.
De tekniske problemer skyldtes indirekte internetormen Sasser, som siden fredag har hærget internettet.
Pc'erne hos supportcentret var ikke inficeret med ormen, men til gengæld var internetforbindelsen under så hårdt pres fra den trafik, som ormen skabte, at det var vanskeligt for centerets medarbejdere at udføre deres arbejde.
Også danske Microsoft-kunder oplevede problemer, da Microsofts licens-support er outsourcet til et supportcenter i Dublin.
- Ingen, hverken Microsoft eller nogen af vores outsourcing-partnere, er blevet inficeret. Men den generelle effekt, som sådan en orm har på internettet, bliver både vi og vore partnere naturligvis ramt af, forklarer Ole Kjeldsen, teknisk chef hos Microsoft Danmark.
Han forsikrer, at Microsoft sørger for, at alle selskabets pc'er altid er fuldstændig opdateret med de seneste fejlrettelser.
Sasser-ormen forsøger at inficere pc'er med Microsofts styresystem Windows 2000 og XP, som ikke har installeret april måneds fejlrettelser fra Microsoft.
Når ormen har inficeret en pc, sender den sig selv videre til tilfældige IP-adresser. Det skaber en stor mængde trafik, som lægger ekstra belastning på internettet.
På den måde kan ormen indirekte genere en virksomhed i de perioder, hvor internetforbindelsen er mest under pres, både fra medarbejderne, som bruger den i deres arbejde, og fra ormeinficerede pc'er.