Jens Munch-Hansen, koncerndirektør i TDC Erhverv, stopper i selskabet, når den nye erhvervs-koncerndirektør Marina Lønning tiltræder 1. april. Læs mere om den nye koncerndirektør her.
"Jeg vil gerne sige Jens en stor tak for det gode samarbejde, vi har haft. Han har ydet en kæmpe indsats gennem sine næsten syv år i TDC Group," lyder en skriftlig kommentar fra koncernchef Pernille Erenbjerg.
"Han har blandt andet stået i spidsen for vores nordiske erhvervsforretning med stærke resultater til følge, og senest har han lagt grundstenene og igangsat en radikal forenkling og digitalisering af vores erhvervsforretning, der er helt afgørende for at kunne levere det allerbedste til vores erhvervskunder, og som fortsat vil være et helt centralt omdrejningspunkt for os."
Jens Munch-Hansen har selv denne kommentar om sin afgang fra TDC:
"Jeg har haft en super spændende tid i TDC Group, hvor jeg i mine knap syv år i direktionen blandt andet har haft ansvaret for vores nordiske erhvervsforretning, der er en forretning i vækst."
"Min tid i den danske erhvervsforretning har været fokuseret på den forandrings- og forenklingsagenda, som vi nu er ved at realisere. I de kommende måneder vil jeg bidrage til at skabe et godt afsæt for implementeringen af koncernens nye strategi og sikre en smidig overgang til Marina."
Læs også: TDC ansætter ny topchef til hårdt presset erhvervsforretning
Pernille Ernbjerg udtaler desuden om den nye direktør for TDC Erhverv:
"Jeg ser frem til at få Marina med på holdet. Tiden er rigtig til at få nogle nye øjne på erhvervsforretningen og vores muligheder for at forbedre udviklingen og styrke vores tilbud til kunderne. Med sin lange erfaring fra Telenors norske erhvervsforretning og sin store indsigt i løsninger og markedsføring til erhvervslivet er Marina den helt rigtige til at stå i spidsen for det."
Marina Lønning er 48 år og er cand. merc i international marketing og salg fra Aarhus Universitet, School of Business and Social Science.
Hun kommer fra en stilling som CMO for erhvervsmarkedet i Telenor Norge.
Erhvervsforretningen i problemer
I det seneste kvartalsregnskab fra TDC er koncernens driftsresultat i Danmark før renter, skat og afskrivninger (EBITDA) faldet med 12 procent.
Det er ikke mindst erhvervsforretningen, det kniber gevaldigt med, og denne del af TDC's danske forretning er gået tilbage med hele 16,3 procent i EBITDA.
TDC er blandt andet udfordret af, at indtjeningen per mobilkunde, den såkaldte ARPU, er faldende.
For erhvervskunderne er der tale om et fald på hele 15 procent fra tredje kvartal sidste år til samme kvartal i år.
"Ja, det er ret voldsomt i erhvervsforretningen," lød det i forbindelse med kvartalsregnskabet fra Pernille Erenbjerg.
Central figur i TDC-ledelsen
Jens Munch-Hansen blev udnævnt til koncerndirektør for TDC Erhverv i marts 2014. Før det var han koncerndirektør for TDC Nordic og Wholesale.
Jens Munch-Hansen overtog posten i TDC Erhverv efter Eva Berneke, der blev administrerende direktør i KMD.
Læs også: TDC's store rokade: Derfor gennemfører TDC markante ændringer i organisationen og chef-laget
I forbindelse med sin tiltræden forklarede Jens Munch-Hansen, hvor han så erhvervsforretningens muligheder og styrker:
"Selvfølgelig skal vi være konkurrencedygtige på prisen, men det er også klart, at vi er mange operatører på markedet, og jeg ønsker ikke at starte en priskrig. Det ønsker jeg absolut ikke," sagde han blandt andet.
"Man skal se på, hvor markedet bevæger sig hen. Det er de færreste erhvervskunder, der klarer sig alene med mobil eller fixed voice eller data. Efterspørgslen går klart hen imod det, vi kan kalde sammenhængende løsninger eller unified communications," lød hans plan i stedet i marts 2014. Læs interviewet her.
Jens Munch-Hansen har været i TDC siden 2009 og har blandt andet en baggrund som administrerende direktør for IBM i Norden og som Vice President for IBM Sales and Business Development North East Europe.
Her er TDC udfordret
Erhvervsforretningen er en ganske central og vigtig del af Danmarks største teleselskab.
Derfor har det også længe ligget i kortene, at der skulle ske noget med det pressede forretningsområde.
Aktieanalyser i Sydbank, Morten Imsgard, der følger TDC tæt, har tidligere sat ord på udfordringerne i TDC Erhverv.
"Problemet er, at pris-bevidstheden hos erhvervskunderne er blevet langt højere."
""Tiden synes at være forbi for den lukrative forretning, som TDC har haft i årevis, hvor man har taget høje priser for komplekse produkter og et højt service-niveau," forklarede Morten Imsgard til Computerworld.
Her er den nye ledelse i TDC
Pernille Erenbjerg, administrerende direktør og koncernchef, og konstitueret koncernfinansdirektør.
Michael Moyell Juul, direktør for Online Brands og konstitueret direktør for Household Brands.
Jens Munch-Hansen, koncerndirektør for TDC Erhverv (Danmark). Den post overtager Marina Lønning, når hun tiltræder 1. april 2016, mens Jens Munch-Hansen helt forlader selskabet.
Gunnar Evensen, koncerndirektør for Norge.
Erik Heilborn, koncerndirektør for Sverige.
Peter Schleidt, koncerndirektør for Operations and Group Chief Operating Officer.
Jens Aaløse, Group Chief Customer Officer & Stakeholder Relations.
Louise Knauer, Head of Group Strategy & Portfolio Management.
Læs også:
TDC ansætter ny topchef til hårdt presset erhvervsforretning
TDC's store rokade: Derfor gennemfører TDC markante ændringer i organisationen og chef-laget
TDC-boss på vej med vigtig ny plan: Her bliver TDC nødt til at blive bedre
Uret tikker for TDC og ny koncernchef: Snart lukker mulighedernes vindue
Overraskende direktør-exit hos TDC: Topchef forlader koncernen
TDC-topchef om den danske forretning: "Utilfredsstillende og uholdbart"
Spritnyt TDC-regnskab afslører: Erhvervsforretningen er i alvorlig krise