Det er især i Danmark, at TDC har alvorlige udfordringer i øjeblikket, mens det går bedre med selskabets forretninger i Norge og Sverige.
Det fremgår af TDC's netop udsendte regnskab for årets tredje kvartal (PDF)
Her kan man blandt andet læse, at TDC's driftsresultat før renter, skat og afskrivninger (EBITDA) i Danmark er faldet med hele 12 procent.
Det er ikke mindst erhvervsforretningen, det kniber gevaldigt med, og denne del af TDC's danske forretning er gået tilbage med hele 16,3 procent i EBITDA.
Det fremgår blandt andet, at indtjeningen per erhvervskunde, den såkaldte ARPU, er faldet med 15 procent over det seneste år, hvilket viser, at TDC er hårdt ramt af, at priskrigen også raser på erhvervsmarkedet.
Den samlede omsætning er faldet med 6,6 procent i Danmark, og også hvad det angår, er erhvervsforretningen det største problem med en tilbagegang på 10,6 procent i kvartalet.
"Utilfredsstillende"
TDC fik i tredje kvartal en omsætning på lige knap 5,9 milliarder kroner, og et EBITDA-resultat på 2,5 milliarder.
Begge dele er en forbedring, men det skyldes udelukkende de positive tendenser i Norge og Sverige.
Læs også: Vigtigt TDC-regnskab på vej: Derfor giver erhvervskunderne TDC store problemer
I regnskabet betegner koncernchef Pernille Erenbjerg da også især EBITDA-tilbagegangen på hele 12 procent som "utilfredsstillende."
"På det danske marked må vi konstatere et utilfredsstillende fald i EBITDA på 12 procent sammenlignet med samme periode sidste år med fortsat hård konkurrence på både privat- og erhvervsmarkedet."
"Imidlertid har både privat- og erhvervsforretningen formået at reducere churn og har øget antallet af mobilkunder med i alt 13.000 i 3. kvartal," udtaler Pernille Erenbjerg desuden i en pressemeddelelse.
"Vi skal fokusere endnu mere på vores eksisterende kunder og samtidig forenkle både produkter og processer, så vi bliver i stand til at tilbyde avancerede løsninger på en mere enkel måde," fortsætter Pernille Erenbjerg.
Hun peger blandt andet på, at TDC Erhverv har sat fokus på at tilbyde bedre løsninger til mindre og mellemstore virksomheder.
Her er TDC's udfordring
Det var på forhånd ventet, at erhvervsforretningen ville vise en markant tilbagegang i TDC's kvartalregnskab.
Mandag forklarede aktieanalytiker i Sydbank, Morten Imsgard, der følger TDC tæt, hvad TDC's grundlæggende problem er:
"Problemet er, at pris-bevidstheden hos erhvervskunderne er blevet langt højere."
"Tiden synes at være fordi for den lukrative forretning, som TDC har haft i årevis, hvor man har taget høje priser for komplekse produkter og et højt service-niveau," forklarede Morten Imsgard til Computerworld.
Læs også: Vigtigt TDC-regnskab på vej: Derfor giver erhvervskunderne TDC store problemer
"Det er et spørgsmål om, at specielt mindre erhvervsdrivende vil have simple teleløsninger og dermed langt lavere priser, fordi de kan spejle det i, hvad man kan få som privatkunde," forklarer han.
"For de store virksomheders vedkommende er det mere et spørgsmål om, at der er benhård konkurrence i Danmark om at vinde de store kontrakter, og fokus i de forhandlinger synes stort set alene at være på prisen. Der har nogle af konkurrenterne bare været villige til at underbyde TDC."
Selvom TDC i kvartalsregnskabet er præget af alvorlige udfordringer på det danske marked, kan Danmarks største teleselskab samtidig glæde sig over fremgang i Norge og Sverige.
Blandt andet er indtjeningen før skat, renter og afskrivninger steget med otte procent i norske Get sammenlignet med samme periode sidste år.
TDC fastholder samlet set forventningerne til resultatet i 2015.
Læs også:
Vigtigt TDC-regnskab på vej: Derfor giver erhvervskunderne TDC store problemer
Telenor-koncernens til salg-skilt i Danmark: Her er de mulige købere af Telenor
Efter havareret fusion mellem Telia og Telenor: Alt er (stadig) i spil i dansk telekrig
Nyudnævnt TDC-direktør: Det er til at få øje på udfordringerne
Efter pludseligt direktør-exit i TDC: Her er TDC's tre store udfordringer
Carsten Dilling: "Jeg har tænkt på TDC 24/7 i otte år - nu er det tid til at prøve noget nyt