Interview: Det har været nogle turbulente år for Microsofts C5-kunder.
Konkurrenterne står nu i kø for at overtage de mindre danske virksomheder fra Redmond-giganten, som nok har været tilbøjelig til at forsømme C5-segmentet i den senere tid.
Regnskabsprogrammer til de små og mellemstore danske virksomheder har ellers næsten været en monopol-forretning for Microsoft.
Men tiderne har altså ændret sig.
Problemerne blev første gang tydelige i 2013, hvor titusindvis af kunder og mere end hundrede danske it-forhandlere stod foran en voldsom omlægning af økonomisystemet C5.
Læs også: Microsoft skrotter dansk it-klassiker
Senest har Erik Damgaard, C5's far, meldt sin tilbagekomst med et enkelt cloud-baseret regnskabsprodukt til de små firmaer. En direkte konkurrent til Microsoft.
Læs også: Erik Damgaard klar med nyt økonomisystem: "Jeg er back in business"
Men han er langt fra alene, også firmaer som e-conomic og Aplicor og andre byder sig til i C5-segmentet.
Flere af Microsofts partnere har også kigget sig lidt omkring efter andre produkter.
Læs mere her: Faneflugt blandt Microsofts danske partnere: Fylder hylderne med Microsoft-rivalers produkter
En forklaring på Microsofts problemer kan være, at produkterne er blevet en tand for komplicerede og eksklusive for ejerne af de små virksomheder.
Relanceringen af C5 i 2013, hvor kernen blev skiftet ud med en mere tidssvarende teknologi fra Microsofts Dynamics NAV, var måske nok dejlig, men også dyr - både for Microsofts partnere, men også for de kunder, som har fået udviklet løsninger til C5-platformen.
Tilbage i folden
Men nu skal det være slut.
Microsoft vil have de små virksomheder og ikke mindst partnerne pænt tilbage i folden.
Derfor har kode-fabrikken nu fløjet en ny, dansk chef ind fra USA og givet funktionerne i software-programmerne en opjustering.
Har Microsoft overset C5-markedet og de små danske virksomheder?
"Jeg synes ikke vi har overset noget. Det er et kerneområde i vores forretning, og det har det været i Danmark i mange år." siger Ricky Gangsted-Rasmussen, der er kommet tilbage til Danmark efter et job i USA. Nu er han divisionschef for Dynamics i Microsoft.
"Men jeg kan konstatere, at der er kommet en række nye spillere på markedet. Udvalget for de mindre danske virksomheder er blevet markant større i de sidste par år, og mange af de ny firmaer peger på C5-segmentet som den type kunde, som de vil gå efter."
Men de nye spillere er vel også kommet på banen, fordi dette segment er gledet ud af Microsofts opmærksomhed?
"Det er da nok rigtigt. Mange af disse er cloud only, og det giver selvfølgelig god mening for de små firmaer. Da denne cloud-bølge for alvor tog fart, havde vi en C5-model, som typisk blev hosted ude hos brugerne eller hos partnere. Derfor opdaterede vi også C5 i 2014 for at lægge grundstenene til blandt andet cloud og mobile."
Microsoft har i tillæg til Windows blandt andet udviklet klientprogrammer til Apples - og Googles platforme.
"Den tendens passer godt sammen med vores filosofi om at servicere alle platforme," siger Ricky Gangsted-Rasmussen.
Læs også: Microsofts C5-eventyr kan ende som et mareridt
De små skal også have store løsninger
Den Redmond-baserede virksomhed mener også, at der er behov for mere avancerede løsninger til de små danske virksomheder.
"Mange af de nye konkurrenters programmer handler primært om debet og kredit. Vi vil gerne brede os eksempelvis med integration til Office 365 og CRM Online."
Men er det ikke netop de lette cloud-baserede løsninger uden for meget besværlig teknologi, der efterspørges i dette segment? Noget tyder på, at det er i den retning, Jeres konkurrenter ser en forretning.
"Vi mener, at små virksomheder også har brug for at kunne vælge fra en bred palette af programmer. Vi har gjort det valg nemmere at administrere via skyen. Vores løsning er unik fordi, der er mange programmer, som til sammen kan øge produktiviteten. Der er stor skalerbarhed, og så kan man vælge, om man vil starte i skyen eller selv drive løsningen."
Hvordan vil I slå konkurrenterne?
"Vi vælger at arbejde gennem vores partnere, der så kan tilføje løsningerne de ønskede tilpasninger."
Holder sammen med partnerne
Konkurrenterne har valgt en mere cloud-baseret model, hvor man går direkte til kunden. Er partner-modellen ikke bare et unødvendigt mellemled?
"Der er fordele og ulemper. For os er partnerne en central del af forretningen, og det er fortsat vores strategi. Partnerne kan levere den vertikale løsning, til håndværkeren eller frisøren, som kunderne vil have."
Så I ser jeg ikke slået i C5-segmentet?
"Slet ikke. Tvært i mod. Vi har oprustet vores produkter så C5-kunder kan gå op i størrelse, og NAV-kunder kan gå ned i størrelse."
Læs også:
Erik Damgaard klar med nyt økonomisystem: "Jeg er back in business"
Faneflugt blandt Microsofts danske partnere: Fylder hylderne med Microsoft-rivalers produkter