Med købet af danske e-conomic lægger den norske it-koncerns Visma op til en voldsom offensiv på det danske marked for cloud-baserede it-ydelser til især små og mellemstore virksomheder.
Det er et marked, hvor Visma i flere år har haft svært ved at slå igennem, siger Eilert Giertsen Hanoa, der som chef for Visma Business Software nu overtager direktørposten i e-conomic.
"E-conomic har en markedsledende position i Danmark på software as a service, som vi ikke har været i stand til at erobre på samme måde," siger Eilert Giertsen Hanoa til Computerworld.
Læs også:
Danske e-conomic solgt for halvanden milliard kroner
Vismas satsning på det danske marked bekræftes også af, at koncernen så sent som i sidste uge købte det danske softwarefirma PBJ, som er specialiseret i udvikling af løn- og administrationssystemer. Det kan du læse mere om her.
For e-conomics vedkommende har omdrejningspunktet for de seneste år succes dels været et cloud-baseret og meget brugervenligt regnskabssystem, dels en salgsmodel, hvor det er lykkedes at gøre revisionsfirmaer og bogholdere til ambassadører, der anbefalede e-conomics produkter over for slutkunderne især i de mindre virksomheder.
Især e-conomics succes med cloud-baserede ydelser er noget, som Visma satser hårdt på at kalkere over på resten af koncernens produkter og ydelser.
"Vi er i gang med at flytte vores systemer til cloud-baserede løsninger. Det gør, at vi får en meget god løsning for SMB-kunder i Danmark," siger Eilert Giertsen Hanoa.
Kundeeksplosion
E-conomics succes har gennem de seneste år lagt stort pres på konkurrenter som eksempelvis Microsofts C5 og altså også Visma, der nu har valgt det gamle trick med at opkøbe sin værste konkurrent.
Læs også:
Microsoft slår igen mod konkurrent: Gør C5 fuldt mobil
Vismas aktion betyder også, at den danske kundebase næsten 10-dobles, fortæller Eilert Giertsen Hanoa.
"Kombinationen af Visma og e-conomic gør, at vi i Danmark nærmer os 80.000 kunder i SMB-segmentet. Det er en enorm stigning. Hidtil har vi haft under 10.000 kunder i Danmark," siger han.
Det åbner ifølge den norske direktør for, at Visma nu kan få taletid til at promovere sine egne produkter og services hos de e-conomic-kunder, der nu bliver gennet ind i folden.
"Summen af de kunder e-conomics har og de tillægstjenester, som vi har, vil være et meget konkurrencedygtigt tilbud i markedet, som kan levere den bedste kundeværdi," siger Eilert Giertsen Hanoa.
Vil også kopiere e-conomic-kulturen
Men også når det gælder virksomhedskultur, tror den norske direktør, at e-conomic kan være med til at puste nyt liv i den norske koncern.
"E-conomic har en fantastisk selskabskultur. Man har et stærkt produkt, der både appellerer til kunder og forhandlere, men også et stærkt kundefokus, stærk support og et stærkt community. Den forretningsmodel har e-conomic perfektioneret gennem mange år. Det vil absolut være en inspiration for andre dele af Visma. Ikke mindst i andre lande," siger han.
Læs også:
Faneflugt: Microsoft-partnere fylder hylderne med rivalers produkter