ComputerViews: Først var der kun flimmerkassen. Så kom internettet.
Dette er den historiske årsag til, at mange hundrede tusinde danskere i årevis har været tvunget til også at betale for en tv-pakke, hvis de ville have bredbånd via kabel-tv-nettet.
Kablerne blev nemlig lagt ud i en tid, hvor formålet var at levere tv-signaler, og da selskaber bag så senere begyndte også at levere bredbånd via denne infrastruktur, skete det af tekniske (og forretningsmæssige) årsager som kombinationspakker med både tv og bredbånd.
I de seneste par uger er der imidlertid sket en markant udvikling på dette område.
Så mange danskere berører det
Først meddelte YouSee, at kunderne fra slutningen af første kvartal 2016 vil kunne købe bredbånd uden samtidig også at skulle vælge en tv-pakke fra YouSee.
Få dage senere trumfede ærkerivalen Stofa den udmelding med et identisk tilbud - dog med den lille krølle på halen, at Stofa er klar med sit tilbud allerede i løbet af fjerde kvartal i år.
Beslutningerne fra YouSee og Stofa kan potentielt få stor betydning for rigtig mange danskere.
YouSee har næsten 1,2 millioner kabel-tv-kunder og cirka 440.000 bredbåndskunder. Stofa har 480.000 tv-, bredbånds- og telefonikunder.
Her er tre mulige konsekvenser af, at både YouSee og Stofa nu åbner op for bredbånd uden tv i kabel-nettet.
Artiklen fortsætter under billedet ...
1) Priskrig på bredbånd
Det taler for: Der kommer nu til at være noget mere trængsel på det danske marked for rene bredbåndsløsninger.
Mange husstande vil få flere forskellige løsninger at vælge imellem: Bredbånd over kabel-tv-nettet, en fiber-leverandør eller en 4G-forbindelse?
Jo flere der er om buddet, jo større sandsynlighed er der for en priskrig på de rene bredbåndsprodukter.
Det taler imod: Effekten er dog meget afhængig af, hvad prisen bliver for de rene bredbåndsløsninger hos henholdsvis YouSee og Stofa.
Hvis den ikke er mærkbart lavere end prisen for bredbånd + tv, er det nok tvivlsomt, hvor mange danskere, der rent faktisk kommer til at opsige tv-pakken.
Samtidig er det langt fra alle danskere, der ligefrem har en hel palet af muligheder på bredbåndsområdet, og det taler også imod en decideret priskrig.
Artiklen fortsætter under billedet ...
2) Masseflugt fra tv-pakkerne
Det taler for: Tv-pakkerne er et levn fra fortiden, hvor man som forbruger på den måde fik adgang til det et bredt udvalg af indhold til flimmerkassen - fra Robinson til TV2 News, Discovery og en pæn bunke kanaler fra mere eksotiske lande.
Med internettet, streaming og smart-tv-bølgen er det imidlertid blevet muligt selv at vælge, hvad man vil se - og hvornår. Betalings-mulighederne har også bevæget sig i retning af et mere forbrugsafregnet setup.
Læs også: Fremtidens tv-løsninger på vej - men det er ikke det, vi lige er blevet præsenteret for
Det vil potentielt kunne føre til en masseflugt fra tv-pakkerne, at kabel-tv-kunderne nu kan fravælge denne del af "pakken" og i stedet bruge spareskillingerne på Netflix, HBO, Viaplay og andre tjenester.
Det taler imod: Der er stadig mange danske hjem, der lever fint med tv-pakkerne, hvor man får et pænt udvalg af indhold, som man kan zappe rundt i fra sofaen.
Ønsker man at se alt fra Champions League-fodbold til CNN og De unge mødre, kan den billigste løsning meget vel være en tv-pakke frem for en stribe abonnementer til diverse streaming-tjenester.
3) Vildt innovations-ræs
Det taler for: Både YouSee og Stofa har nu indset, at tv-pakkernes tid snart er omme, og selskaberne er allerede begyndt at lancere nye digitale tjenester, der er baseret på streaming on demand.
Læs også: Presset YouSee klar med kæmpe strategi-skift: Erkender at kampen til streaming er tabt
Innovations-hastigheden er dog intet mindre end hæsblæsende hos de internationale konkurrenter, så de danske spillere kan bestemt ikke lette presset på speederen.
Det samme gælder tv-kanaler som TV2, DR og Viasat-kanalerne.
Det taler for et vildt innovations-ræs i de kommende år i retning af nye digitale tjenester - alt sammen til glæde for de danske forbrugere.
Det taler imod: Hele markedet for tv-løsninger har i en række år været alt for konservativt og fastlåst.
Det er eksempelvis meget sigende, at den mest populære streaming-tjeneste i Danmark, Netflix, er fra Californien.
Samtidig vil mange spillere i branchen have en interesse i, at bevare tidligere tiders indtægtskilder så længe som muligt, og selvom den strategi naturligvis ikke holder på længere sigt, kan det bremse nytænkningen på markedet.