Artikel top billede

Statens økonomisystem Navision Stat er netop kommet i en ny version. Men ikke alle problemer er løst.

Kæmpe-opgradering til Navision Stat gennemført: Men der er stadig knaster

Interview: Mere end 400 myndigheder over hele Danmark skal opgradere til Navision Stat 7.0 inden januar. Men gamle problemer venter stadig på lappeløsninger - blandt andet hos Beredskabsstyrelsen. "Men vi er optimister," siger regnskabschef Bjarne Berring.

I Beredskabsstyrelsen brugte man som nogle af de første tre dage midt i august på at skifte til den nye version af Navision Stat.

Selv om regnskabschef Bjarne Bjerring er sikker på, at medarbejderne nok skal blive venner med det nye layout, er der stadig sten i skoen, og de er ikke helt nye.

Siden 2012 har medarbejderne nemlig været nødt til manuelt at klare flere af de processer, som systemet før klarede automatisk.

"Efter overgangen til Navision Stat 5.3 og 5.4 havde vi en speciel aftale om, at der var nogle ting, som skulle gøres manuelt, fordi de ikke længere kunne gøres per automatik."

Problemet ligger i, at statens fælles indkøbs- og fakturahåndteringssystem, IndFak2, ikke arbejder ordentligt sammen med Navision Stat og derfor giver besvær med lagerstyringen.

Det skyldes blandt andet, at Beredskabsstyrelsen har en anden struktur end de fleste offentlige instanser.

Bjarne Bjerring understreger, at Beredskabsstyrelsen er en udfordrende størrelse at udvikle programmer til.

"Beredskabsstyrelsens Navision er relativt kompliceret, fordi vi er en af de få organisationer i staten, der har lager, og vi har også en relativt stor anlægsmasse og værnepligtige, som der skal holdes styr på. Vi har nogle specifikke ting i vores Navision-opsætning, der gør, at vi ikke er den nemmeste institution at implementere i," siger han.

Problemet har været løst

Beredskabsstyrelsens struktur er dog ikke ny, og det er problemerne heller ikke. Tidligere løste man dem med ekstra moduler til Navision.

"Da vi havde Navision Stat 3.60 fra 2006, havde vi en masse tilretninger, herunder et eget lagermodul, som var opbygget i samarbejde med den daværende Økonomistyrelse og KMD. Det kunne gøre tingene som vi havde behov for."
 
Men alle de tilretninger, som man havde udviklet til Beredskabsstyrelsen, forsvandt i 2012 med indførelsen af Navision Stat 5.3, og de kom ikke igen.

I stedet måtte Beredskabsstyrelsen indgå særaftaler om at klare tingene manuelt. Det ser ud til at man må læne sig op ad den løsningsmodel et stykke tid fremover, selv om Bjarne Bjerring stadig er håbefuld.

Læs også: It-projekt, der skal redde alle andre projekter, er selv forsinket

"Vi havde håbet, at det nye kunne gøre det hele automatisk, men Moderniseringsstyrelsen og Statens Administration arbejder på det, så vi er optimister."

Indtil videre er der dog ikke sat nogen dato på, hvornår Moderniseringsstyrelsen og Statens Administration har en løsning klar. Så beredskabsstyrelsen må vente pænt, som styrelsen har gjort siden 2012.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere