Den 5 maj frigav Nationalmuseet 25.000 kunstværker til det offentlige rum under Creative Commons public domain licens i digital form.
Dette giver os, som ikke kommer så meget på denne ellers udemærkede offentlige institution en mulighed for at fordybe os i kulturhistoriens rigdomme.
Som big data-nørd lugtede jeg straks blod og kastede mig i vildskab over "Anna Petersen, Bretagne-pige ordner planter i et drivhus, 1884."
Billedet er på svimlende 185 Megapixels og fylder 125 MB.
Min ellers solide laptop hostede rå processorkraft ud af ventilatoren under bearbejdningen af de svimlende mængder data i en grad, så jeg var nødsaget til at reducere billeddata for at kunne nå at skrive denne klumme i tide.
Denne meget nærværende big data-oplevelse gav grobund for en række tanker om perspektiverne ved Nationalmuseets stunt:
1. Den fantastiske public-domain licens giver mig tilladelse til at repoducere, redistribuere og ændre billedet ved videreforarbejdning som mit amatør avatart-style-remix.
2. For dem, som ikke kan eller vil downloade den originale fil, giver Nationalmuseet mulighed for en interaktiv opdagelsesrejse i billedets detaljer med en avanceret zoomfunktion.
Google har også taget dette, samt mange andre af Nationalmuseets billeder under sin big data-vinge så distributionen ikke belaster Nationalmuseet økonomisk i form af datatrafik.
3. Der er grobund for en bølge af nye detaljerede reproduktioner af de kendte værker som kunne bygges som et abonnementsprodukt til kunstinteresserede der kunne købe én ramme og modtage et nyt billede dertil hver anden måned.
4. Kunst skal være tilgængeligt og skal kunne tale til alle. Internettet som demokratiserende platform har endnu engang vist sig som en næsten optimal platform hertil.
5. Du har nu fået endnu en kilde til unikt billedmateriale, som med garanti vil skabe interesse og spørgsmål i direktionslokalet, hvis det bruges til at spice en triviel budgetgennemgang lidt op. Sobert og stilfuldt.
6. Har du børn, så tag på en interaktiv rejse i billederne med dem. Tal om detaljerne og stil spørgsmål til de billeder, de danner i deres fantasi.
7. Som bekendt skal man lære af fortiden for at kunne spå om fremtiden.
Billederne giver indblik i en verden for ikke så længe side, hvor crowdfunding i de små samfund - hvor man stod sammen og hjalp hinanden økonomisk - var normen, innovation i overhalingssporet i form af sindrige landbrugsmaskiner smedet i hånden af datidens ingeniører og big data som de uendeligt lange latinkompendier, som skulle læres udenad under kyndig supervision af den fromme lærerinde i landsbyskolen.
8. Nationalmuseet har givet de store projekter, som forsøger at reproducere næste version af kunstig intelligens, endnu bedre kår for at lykkedes i kraft af et unikt billedmateriale koblet med rigelige mængder metadata.
Slå ved lejlighed et smut forbi Nationalmuseets digitale samling og brug bare 10 minutter på de flotte billeder. Du vil ikke fortryde det.
Facebookopdateringerne fra vennerne og fodboldresultaterne kan du også læse i eftermiddag.
En oplevelse til ni ud af ni stjerner.