Interview: I Hedehusene tæt på Roskilde ligger et stort, nybygget hovedkvarter, som huser en af verdens største transportvirksomheder.
Den er dansk og hedder DSV.
Bag den hvide facade sidder Jesper Riis, der er CIO med ansvaret for mere end 500 it-ansatte, som blandt andet bygger og vedligeholder de platforme, som flytter, opbevarer og pakker gods rundt på kloden.
Han tiltrådte stillingen i transportvirksomheden i april i år.
DSV fungerer som et mellemled i transportindustrien, idet virksomheden som udgangspunkt ikke selv har lastbiler, fly eller skibe.
Virksomhedens opgave er således at holde styr på logistikken for at sikre, at tingene kommer fra A til B hurtigst muligt og mest effektivt.
"Her spiller it en afgørende rolle for, at godset kommer frem til tiden og til den rigtige pris. Det er små indtjeningsmarginer vi arbejder med, og it er et af de værktøjer, der betyder mest for, at vi kan hive overskud hjem. Men det handler også om at være tæt på kunderne," fortæller Jesper Riis.
"I it vil vi gerne kunne tilbyde unikke tjenester, der er lette at bruge. Omvendt skal kunden også have mulighed for at optimere sin egen supply chain ved at bruge nogle af de services, som vi giver."
Logistik er i høj grad it
Hvordan håndterer I de mange data og processer, som er forbundet med logistik-arbejdet?
"Hele den logistiske styring er digital fra bestilling til levering og dokumentation og afregning. Områder som informations-sikkerhed fylder også rigtig meget. Vi må ikke være nede, for vi er afhængige af, at driften kører hele tiden."
"Systemmæssigt er det et broget landskab af standardapplikationer, der er udviklet til vores branche og egenudviklede applikationer."
Hvor automatiserede er I?
"Der er en meget høj automatiseringsgrad. Styringen af en leverance kan i høj grad foregå uden indblanding, fra kunden bestiller en leverance, til regningen afsendes."
Hvad er dine planer som ny CIO? Hvad er det vigtigste for dig lige nu?
"Basis skal være på plads. Driften skal køre, økonomien overholdes, projekter leveres til tiden. Ligeledes skal vi understøtte forretningsstrategien med gode, stabile it-løsninger. Herudover lægges der også meget fokus på at standardisere/konsolidere infrastruktur og applikations-landskabet på globalt plan."
"Der er store besparelser ved konsolidering, standardisering og stordrift. Når vi arbejder på de samme systemer og har en standardiseret infrastruktur på tværs af koncernen, så giver det skalérbarhed og kosteffektivitet - og de to ting er kernen i global it's arbejde".
Over 500 mand på hele kloden
I den it-afdeling, du har ansvaret for, sidder I over 500 mand fordelt over det meste af kloden. Hvordan holder man fast i alle trådene på én gang?
"De fleste forbinder slet ikke DSV med it, men vi er altså over 500 it-folk på et teknisk højt niveau. Vejen til at holde styr på tingene er naturligvis at have nogle dygtige ledere og medarbejdere omkring sig samt en stærk governance-struktur."
"Men organisationen er som helhed bygget meget solidt op i DSV. Vi er delt op i sektioner, der eksempelvis tager hånd om it-drift, applikationsudvikling, enterprise-arkitektur, it-governance og it-sikkerhed. Der er godt styr på tingene."
Har I valgt at outsource, eller hvordan driver I it-butikken?
"Vi har langt det meste it hos os selv. Vi har lejet os ind i datacentre, men alt hvad der foregår dér, det håndterer vi selv. Når det handler om applikationsudvikling håndterer vi meget selv, mens resten håndteres af vores store leverandører".
"Vi har derfor ikke særlig meget af vores it outsourcet. Det er som nævnt oftest noget, som vi selv tager hånd om."
Mobility og Big Data
Hvilke områder vil I bruge mere krudt på i fremtiden?
"Mobility og big data er to områder, som vi kan få endnu mere glæde af. Jo flere informationer, vi har om vores produkter og deres tilstand, jo bedre. Ligeledes skal organisationen opbygge tættere relationer mellem forretningen og it. Vi skal tale det samme sprog for at blive bedre sammen," lyder det fra den nye CIO i DSV.