Stemningen i den lille landingskapsel er vædet af adrenalin og lugten af våbenolie, som den drøner ned gennem atmosfæren mod planeten Shears overflade, hvor en mørk, våd og absolut ikke ufarlig jungle er klar til at tage imod de fire passagerer.
Fire svært bevæbnede jægere med hvert deres speciale, som sammen har til opgave at jage og nedlægge et helt bestemt bytte. En såkaldt Goliath - et regulært monster af et væsen - som ikke har tænkt sig frivilligt at agere målskive.
Tværtimod søger monstret junglens beskyttende omfavnelse for at søge føde og et sted at forpuppe sig. For nok er en Goliath en formidabel modstander for de fire jægere, men når det først for lov at udvikle sig, forvandles det fra en trussel til et regulært dødbringende mareridt.
Slut med at jagte zombier
Evolve er den amerikanske spiludvikler Turtle Rock Studios seneste bud på et multiplayer actionspil med et såkaldt asymmetrisk gameplay - et actionspil, hvor de kæmpende parter ikke bare spejler hinanden, men i stedet har vidt forskellige udgangspunkter.
Det er en genre, som Turtle Rock Studios har god erfaring med fra actionspillet Left 4 Dead, som de udviklede for spiludgiveren Valve i 2008. Her skulle fire spillere i multiplayer tage kampen op mod en hær af computerstyrede zombier samt fire helt særlige af slagsen, som blev styret af fire andre spillere - en opgave der på begge sider fordrede samarbejde og sammenhold.
Evolve følger nogle af de samme takter. De fire jægere er nødt til at kommunikere og koordinere i jagten på monstret. Der er spor og skræmte fugleflokke at holde øje med i forsøget på at finde byttet, mens et kendskab til omgivelserne ligeledes er en stor fordel. Det er en jagt, hvor spillerne må holde sammen og drage fordel af hinandens forskellige evner, hvis ikke monsteret skal sønderflænse dem en for en.
Der leges med maden
Spillets femte deltager træder ind i kamzonen i rollen som et af Evolves tre forskellige monstre, der hver især har sine styrker og svagheder. Det gælder i første omgang om at undslippe jægerne, finde mad og ro til at gennemgå en udviklingen fra sårbar til dødbringende og til sidst gennemføre banens mål, inden tiden rinder ud.
Nok har Evolve en singleplayer-funktion, hvor med- og modspillere håndteres af spillets kunstige intelligens. Men det er mest af alt en funktion, som kan bruges til at lære spillet at kende - det rigtige spil er det der udvikler sig sammen med andre spillere.
Det er her det såkaldte metaspil opstår. Hvor hver enkel spiller finder sine måder at være monster på, og hvor grupper af jægere finder en dynamik, som gør det muligt rent faktisk at nedlægge byttet. Det er en dynamik, som ændrer sig væsentligt i forhold til, om der spilles med tilfældige eller en fast gruppe af venner.
Netop selve metaspillet i en udgivelse som Evolve er interessant at følge. Endnu er spillet så nyt, at det sprog, som efterhånden opstår spillerne imellem, stadig er ved at finde sin form. Men finder spillet sit publikum, opstår der undervejs en intern forståelse af, hvordan gruppen af jægere for eksempel reagerer i forhold til monsteret.
På en måde kan det indforståede metaspil udvikle sig i en retning, hvor hærdede dedikerede spillere oplever en ekstra dimension ved Evolve - lidt på samme måde som en fasttømret gruppe af Bridge-spillere også har deres helt eget sprog - hvilket så desværre også kan betyde, at nye spillere får svært ved at finde sig til rette.
Men det er spilteoretisk snak. Som Evolve står netop nu, er det et skud solid, adrenalinfremkaldende underholdning, som er godt til den hurtige actionoplevelse med vennerne, uden der er krav om for alvor at skulle dykke ind i en omslukkende fiktion for at kunne følge med.
Nå ja ... og så er det altid sjovt at være et kæmpe, menneskeædende monster.