Udenfor skinner solen fra en skyfri himmel, støvet fra et nærtliggende vejarbejde hænger i luften sammen med bilos og lyden fra San Francisco sporvogne.
Alt det forsvinder i det store Moscone-konferencecenters verden af air condition og 25.000 deltagere udstyret med et ID-skilt omkring halsen.
Jacob Honore, der som direktør for det danske spiludviklerfirma Zaxis blandt andet har actionspillet 99 Level to Hell i bagkataloget (se vores test her), har i omegnen af 20 møder med spiludgivere i kalenderen for de fem dage, som Game Developers Conference varer.
Formålet er at finde en udgiver til Zaxis' kommende spil Fimbul.
"Før et møde med en udgiver har jeg undersøgt deres forretningsmodeller og tidligere udgivelser, så jeg dels kan relaterer til noget de har lavet i forvejen, men også for at vurdere hvordan vores spil passer til udgiveren," siger Jacob Honore.
Han beskriver Fimbul som et historiedrevent spil, og det er således en fordel for Zaxis, hvis udgiveren har erfaring med adventure-spil eller lignende:
"Vi er jo ude efter 'kloge penge' - en udgiver, der kan gøre os bedre end vi er til at lave spillet, og som har kompetencer, så spillet kan færdiggøres med henblik på det bedst mulige afsæt på markedet."
Det unikke er nøglen til succes på GDC
For den lille nystartede spiludgiver, Reign Bros, handler turen til San Franscisco om at finde en udgiver, der kan få firmaets spil, Stikbold, ud på flere hardwareplatforme end de selv har kapacitet til at håndtere.
Ikke blot for potentielt at få en større indtjening, men også for at få udbredt kendskabet til Reign Bros som brand.
"Fordi vi ikke har et bagkatalog, har vi ikke så meget vægt, og der ligger derfor meget arbejde i at få fanget de rigtige menneskers opmærksomhed. Det kan godt mærkes på nogle af de møder, vi har haft. Jo større manden på den anden side af bordet er, jo mere kan vi mærke, at vi bare er en af mange fisk i havet," fortæller Jacob Herold, direktør for Reign Bros.
Nøglen til at trænge igennem til en udgiver mener Jacob Herold skal findes i Stikbolds unikke visuelle look og skandinaviske præg, som ikke findes andre steder:
"Stikbold er over the top rammet ind i et 1970'er-univers, der er helt sit eget - der er ikke meget derude, der ligner. Derfor tror jeg, at Stikbold kan charme sig ind i en masse hjerter, når vi får opbygget momentum og udgivet spillet."
Spil skal kunne ses og røres
Det er også den unikke visuel stil i puzzle-spillet Machineers (se testen her), som Lead Designer Daryl Hornsby fra spiludvikleren Lohika blandt andet fremhæver, når han viser spillet frem for udgivere og presse.
På GDC indgår spillet som det eneste danske spil i den kurraterede udstilling Indie Megaboot sammen med 15 andre særligt udvalgte.
"Vi har et spil med en læringsvinkel, og det er noget både, forældre og udgivere elsker. Samtidig har vi den fordel, at fordi første kapitel af Machineers allerede er udkommet, så kan udgivere så at sige se og røre ved spillet," siger Daryl Hornsby.
Netop fordi mange af de spiludviklere, der konkurrerer om spiludgivernes gunst og penge, kun har et spil på idéstadiet, mener Jacob Honore fra Zaxis, at det giver en betydelig fordel at stille med en fungerende prototype:
"Så kan de se, hvordan spillet bliver og prøve at spille det."
Men på trods af at kampen om spilpengene på Game Developers Conference er hård, og de forskellige danske spiludviklere alle pitcher de samme spiludgiverne, er tonen mellem de danske spilfolk både hyggelig og kammeratlig, når messehallerne hen af aftenen afløses af en øl på en nærliggende bar.
"På den ene side er vi selvfølgelig konkurrenter. Men vi er mere kollegaer. Ud af de mere end 100 spiludviklere, som en spiludgiver mødes med, er de tre eller fire måske danske - og jeg tror på, at hvis vi ikke arbejder sammen og deler viden, så kommer den danske spilbranche ingen steder," slutter Jacob Honore.