Artikel top billede

Foto: Vivino (Foto: Vivino)

Dansk firma er en kæmpe-succes i Silicon Valley: Elsker at brænde masser af penge af

Interview: Den populære danske vin-app Vivino med millioner af brugere har snart brug for endnu en kapitaltilførelse. Investorerne står i kø for at få lov til at give stifter og ejer Heini Zachariassen flere penge. "Vi brænder penge af i øjeblikket. Det kan vi godt lide at gøre," siger han.

"De ringer nærmest dagligt," fortæller Heini Zachariassen.

Han er stifter af den danske vin-app Vivino, og i øjeblikket er han en jaget mand i Silicon Valley.

Han er dog jaget på en måde, som mange iværksættere givetvis vil misunde ham.

Det er nemlig investorerne i Silicon Valley, der kimer ham ned, fordi de er interesseret i at skyde penge i Vivino. 

Ifølge Heini Zachariassen har Vivino fået henvendelser fra nogle af de helt store og mest prestigefyldte venturekapitalselskaber i Silicon Valley.

"Ja, nogle af de allerstørste. Så lad mig sige det på den her måde: Det ser meget lovende ud," siger han til Computerworld. 

Allerede i starten af næste år er det planen, at Vivino endnu engang skal indhente ny kapital.

Det er blot halvandet år efter, at virksomheden fik sin sidste kapitalførelse på intet mindre end 60 millionerne kroner. På daværende tidspunkt var det blandt andet Skype-stifter Janus Friis samt det danske venturekapital-firma Seed Capital, der skød penge i selskabet.

"Jeg skal ikke kunne sige med sikkerhed, om beløbet denne gang bliver endnu større end sidste gang. Men der er sket meget siden den sidste runde. Vi er meget, meget større i dag," siger Heini Zachariassen.

I dag har virksomheden mere end 6,6 millioner brugere og har et tæt samarbejde med store it-giganter som Amazon og Apple. Alene i sidste måned fik tjenesten 500.000 brugere, og siden årskiftet er brugertallet blevet mere end fordoblet.  

Væksten kommer dog til en høj pris.

I øjeblikket prioriterer Vivino vækst højere end at skabe omsætning, og derfor har kapitaltilførelser, som den Vivino fik sidste år blot en levetid på 18 til 24 månder.  

"Vi brænder penge af i øjeblikket. Det kan vi godt lide at gøre, og det kommer vi til at gøre i noget tid endnu. Hvor lang tid ved jeg ikke. Det kommer meget an på, hvornår vi beslutter os for, at vi for alvor skal satse på at skabe omsætning," siger han.

Ikke kun for eksperterne

Heini Zachariassen stiftede Vivino sammen med Theis Søndergaard i 2010.

De kom begge fra chef-stillinger i det danske it-sikkerhedsfirma Bullguard, hvor Heini Zachariassen var administrerende direktør og Theis Søndergaard var medstifter og teknologichef. 

Da Heini Zachariassen stoppede i Bullguard lovede han sig selv, at det næste job skulle være noget helt andet. Noget som han skulle brænde for.

"Jeg var i it-sikkerhed i en del år, og der brændte jeg nok mere for forretningsdelen end selve produktet. Derfor sagde jeg til mig selv, at nu skulle jeg lave noget, som både er sjovt og interessant," siger han. 

Da han startede Vivino var han ikke nogen stor vin-kender, hvilket også var udgangspunkten for tjenesten. 

Vivino skulle være "the wine-app for normal people," som han siger. Målet var at lave en tjeneste, der kunne hjælpe den almindelige vinnyder med at foretage et kvalificeret valg i supermarkedernes vinafdelinger. 

"Jeg husker, at jeg selv har stået i Bilka og kigget på en kæmpe væg med vinflasker. Det oplevede jeg faktisk som en smule intimiderende, og jeg tænkte, at det kunne være fantastisk, hvis nogen kunne hjælpe mig med at få mig noget reel viden om det her. Supermarkederne kunne sælge mig, hvad som helst, og det gjorde de formodentligt også," lyder det grinende fra Heini Zachariassen.  

Et IMDB for vin

I starten var Heini Zachariassen inspireret af film-databasen IMDB.com, og i første omgang ønskede han at lave et lignende website for vin. 

Men i 2010 begyndte smartphonen og hele app-industrien at vinde frem. Samtidig gik det op for de to Vivino-stiftere, at fotogenkendelsens teknologien var så fremskreden, at den kunne bruges til at identificere vin med.

Noget som ikke havde kunne lade sig gøre blot få år tidligere. 

"Ofte tror man, at ting bare falder i hak helt automatisk, men som regel handler det om timing. Det er ikke sikkert, at du tænker over det, når du står i situationen, men du kan se det, når du kigger tilbage. Vi lancerede Vivino på et tidspunkt, hvor folk begyndte at få smartphones med tilstrækkeligt hurtige dataforbindelser og ikke mindst kameraer, der var gode nok. To år tidligere havde det ikke kunne lade sig gøre," siger han.

Med den nye fotogenkendelsesteknik slap brugerne for at afkode kryptiske etiketter og lave internetsøgninger.

I stedet kunne de blot åbne en app på deres smartphone tage et billede af vin-etiketten. Noget der imponerede mange tilbage i 2010. 

"Jeg vil ønske, at vi dengang havde optaget folk med skjult kamera, når vi demonstrerede teknologien for dem. Folk forstod ikke helt, hvordan det kunne lade sig gøre. Der var noget magisk over det," fortæller Heini Zachariassen. 

Det var især magisk, fordi teknologien var helt ny. I dag er det oftere databasens omfang, der imponerer folk og ikke så meget teknologien i sig selv. 

Tjenestens magiske tryllestøv er dog ikke udviklet af Vivino selv.

Fotogenkendelsen blev leveret af det schweizistiske firma Quaba, som senere er blevet opkøbt af giganten Qualcomm.

For få måneder siden kunne Heini Zachariassen fejre et års jubilæum som San Francisco-borger. 

Her befinder han sig ikke blot befinde tæt på tech-verdens absolutte epicenter. Han befinder sig også tæt på det amerikanske vinindustris højborg i Sonoma og Napa Valley, hvor USA's største vinmarker, vingårde og vindistributører befinder sig 

"En halv times kørsel mod nord og så står jeg midt i en vinmark," siger Heini Zachariassen.

Han har valgt at bosætte sig umiddelbart nord for byen, og om morgenen tager Heini Zachariassen en færge over San Francisco Bay til Vivinos kontor i byens Financial District. 

Her er han en ud af seks Vivino-medarbejdere. De øvrige 25 ansatte i Vivino befinder sig det københavnske hovedkvarter på Islands Brygge i København. 

Den væsentligste årsag til at Heini Zachariassen og Vivino valgte at tage springet til San Francisco findes syd for byen, hvor Silicon Valley breder sig. 

Den højteknologiske dal er hjemsted for vigtige samarbejdspartnere som Apple, Google og Facebook, mens andre væsentlige samarbejdspartnere som Qualcomm i San Diego og Amazon i Seattle findes i samme tidszone. 

"Europa ligger altså utroligt langt væk, når du befinder dig på den amerikanske vestkyst. Derfor betyder det enormt meget at have et 415-nummer (et San Francisco-telefonummer, red)," siger han. 

I tæt kontakt med Apple

Vivino har især fået tæt kontakt med Apple efter, at virksomheden har slået sig ned i Californien. Ifølge Heini Zachariassen befinder de sig i en særlig udvalgt gruppe på omkring 100 apps, der er såkaldte katagori-ledere, som Apple arbejder særligt tæt sammen. 

Ofte er Vivino i kontakt med Apple på ugentlig basis. 

"Det er resultatet af en on-going relationsopbygning," siger han. 

Det tætte samarbejde med Apple har vist sig at give pote. For nylig var Vivino en såkaldt "featured app" i 70 lande. Det betyder, at Vivino i de pågældende land fik en heftig promovering på forsiden af Apples App Store. 

Et andet gennembrug for Vivino kom tidligere på året, da Amazon lancerede sin første telefon FirePhone. Telefonen indeholder en fotogenkendelses-funktion ved navn FireFly, der skal gøre telefonen i stand til at identificere alle produkter i hele verden, og her bliver Vivino brugte til at identificere vin. 

"De kontaktede os, fordi de havde undersøgt, hvem der har de bedste data på vin i hele verden, og det er os. I dag sælger Amazon ikke ret meget vin, men de ville alligevel gerne have katagorien med i Firefly, og derfor har de brug for vores database," siger Heini Zachariassen.

Del af stor præsentation

Amazons telefon blev offentliggjort på en storstilet præsentation i forsommeren

Her fremhævede Amazons stifter og administrerende direktør, Jeff Bezos, Vivinos bidrag til Firefly-softwaren. 

Det gik ikke ubemærket hen hos Apple. På det næste møde mellem Vivino og Apple blev Amazon-samarbejdet bragt på banen af Apples repræsentanter, fortæller Heini Zachariassen.  

"De stillede nogle spørgsmål for at 'flagge', at de er opmærksomme på det. Men Apple ved jo godt, at vi også er på Android, og de ved også, at hvis Amazon bliver en stor platform, så skal vi også være der. Derfor tror jeg heller ikke, at det er noget, som kommer til påvirke vores samarbejde med Apple synderligt negativt. Det bør det ikke være, og det skal det heller ikke være. Det mener jeg ikke, at de kan tillade sig," siger han. 

Men hvad får I ud af samarbejdet med Amazon - hvilken form for økonomi ligger der i sådan en aftale? 

"På den korte bane hjælper vi dem med at identificere vinen, og hvis brugeren vil have mere info, så skal de ind i vores app. Sådan fungerer det i dag. Selvom der ikke er andet på bordet lige nu, så er det jo Amazon som vi taler om, og de tænker også langsigtet."

Hvad mener du med det? 

"Det kan være, at der kommer noget med handel med vin, som vi kan samarbejde om." 

Ingen planer om et salg

Ifølge Heini Zachariassen har Vivino dog ikke nogen ambitioner om at sælge virksomheden til Amazon eller andre af de store amerikanske tech-virksomheder.

"Det er noget, som vi gør os så få overvejelser om, som overhovedet muligt. Det er klart, at der i den her industri sker meget af den slags. Men vi vil bygge en god sund virksomhed, som kan stå alene. Hvis der er nogen, der synes, at sådan en virksomhed er interessant, så må de gerne komme til os. Men jeg mener ikke, at man skal bygge noget med henblik på at sælge. Så kommer man til at tage de forkerte beslutninger. Vores klare mål er derfor at bygge en fantastisk virksomhed, der tjener penge, har millioner af brugere og millioner i omsætning." 

Hvor langt er I fra det mål i dag? 

"Vi er ret langt fra det. Siden vi fik vores investering i juli sidste år, har vores primære fokus været på vækst. Inden for de næste par kvartaler kommer vi til at lancere nogle ting, der gør, at vi kommer tættere på det. Vi tester nogle ting på omsætningen i øjeblikket. Men vi kommer til at skulle træffe et valg om, hvor meget vi skal satse på omsætning fremfor yderligere vækst Det er ikke helt afklaret endnu," siger han. 

Vivino har kørt en række forsøg i blandt andet Danmark og USA, hvor virksomheden i samarbejde med en række webshops giver brugerne mulighed for at købe de vin, som de ind-skanner. Til gengæld får Vivino en kommision for at sende brugerne videre til de pågældende vin-butikker. 

Heini Zachariassen forestiller sig også, at Vivino kan bruge sine data om de enkelte brugeres vinsmag til at give dem målrettede vintilbud. 

"Jeg vil ikke komme ind på tal, men jeg kan sige, at de ser rigtig fine ud, og jeg kan fortælle, at vi har eksempler på, at vi har solgt 10.000 flasker vin i løbet af 30 timer," siger han.

Læs også:
Derfor kan it-virksomheder uden omsætning være milliarder af kroner værd 

Han så lyset i New York: Sådan vil Nemlig.com forandre dine indkøb 

Her er Amazons nye telefon - den kan betjenes på en helt ny og overraskende måde