Støjrockerne i The Raveonettes og popmusikerne i Dodo & The Dodos gør fælles sag i et nyt digitalt musik-initiativ på webadressen Musik.dk.
De får nu sammen med andre danske musikere mulighed for at sætte deres musik til salg på en platform, som de selv ejer og dermed selv får indflydelse på.
Bag onlinemusikbutikken, som åbner 5. april, står De Kreative Uafhængiges Andelsselskab (DKUA), som blev stiftet sidste sommer og indtil videre tæller cirka 100 personer, blandt andre Gasolins Wili Jønsson, Lars H.U.G. og Dodo Gad fra Dodo and The Dodos.
Her vil alle indtægter, ud over omkostningerne ved at drive tjenesten, gå lige i lommen på musikerne - eller filmskaberne eller forfatterne. For ifølge en af ophavsmændene, Henrik Leschly, er alt indhold, der kan distribueres digitalt, velkommen.
Drejer sig om at eje vejen
Henrik Leschly fastslår, at det vigtigste formål med tjenesten er at give kunstnerne selv ejerskab over distributionskanalen.
- Der er ingen, der kan blive rige af Musik.dk, for som andelsselskab må vi slet ikke tjene penge. Det drejer sig om at eje en del af informationsmotorvejen. De andre modeller svarer jo lidt til, at flyttefirmaet 3 X 34 ejer Bagsværd-afkørslen og bestemmer, hvad det skal koste at køre af, siger Henrik Leschly.
De eksisterende tjenester tager op mod 30 procent af salgsindtægterne fra musiksalg, og dertil har musikerne ingen garanti for, at prisen for at deltage på platformen ikke stiger efter teknologi-ejernes forgodtbefindende, mener Henrik Leschly.
Vil bevare uafhængigheden
En af leverandørerne til den nye tjeneste er pladeselskabet Crunchy Frog, som blandt andet har populære rockbands som The Raveonettes og Junior Senior i stald.
Duoen The Raveonettes er et af tidens store danske musiknavne. Sharin Foo og Sune Wagner får nu via deres pladeselskab Crunchy Frog mulighed for selv at sætte prisen på deres musik, hvis den lægges til digital download på Musik.dk (foto: Crunchy Frog / Søren Solkær Starbird). |
- Som uafhængigt pladeselskab mener vi, at vi har brug for en uafhængig leverandør. Det er også attraktivt, at kunstnerne selv får nogle input i forhold til, hvordan tjenesten skal køre, siger Søren Ferdinandsen fra Crunchy Frog.
Hverken Henrik Leschly eller Søren Ferdinandsen ser noget modsætningsforhold til Phonofile, som slår på at skulle være samlingspunkt for hele den danske musikbranche.
Phonofile, som blandt andet har Kulturministeriet som initiativtager og en række repræsentanter for rettighedshavere i galleriet, er uundgåelig for alle offentliggjorte kunstnere. Den skal nemlig indsamle al dansk musik for Det Kongelige Bibliotek.
Derudover kan musikerne vælge at bruge tjenesten som distributionskanal, som igen vil blive tilbudt til et forhandler-led, eksempelvis en radio-tv-kæde.
- Vi skal da være med begge steder, og samtidig synes vi ikke, at det gør noget, at der bliver lagt lidt pres på Phonofile, siger Søren Ferdinandsen.
Der er plads til flere spillere
Phonofile-direktør Jesper Bang-Olsen hilser også Musik.dk-butikken velkommen.
- Vi synes det er helt fint med forskellige koncepter, siger Jesper Bang-Olsen.
Computerworld Online skrev onsdag, at Phonofile vil være klar til lancering umiddelbart efter påske, men direktøren selv vil ikke hænges op på en dato.
Endnu er alle rettighedsspørgsmålene til databasen, som skal indeholde op mod 200.000 musiknumre, stadig ikke afklaret, forklarer han.
Får attraktiv URL uden beregning
Musik.dk var indtil januar 2003 del af en musik-satsning fra TDC, men teleselskabet trak sig, og nu får siden nyt musikindhold.
Det er Morten Steinicke, tidligere redaktør på musikbladet Zoo.dk TDC's tidligere samarbejdspartner, der har stillet den attraktive web-adresse til rådighed for DKUA.
Siden bruddet med TDC har Musik.dk haft en del journalistisk musik-indhold, men Morten Steinicke har samtidig ledt efter en ny samarbejdspartner til digital musikdistribution.
- Der var selvfølgelig mange der var interesserede, men jeg var meget kritisk, siger han.
Han tjener ikke selv penge på musikbutikken, men håber i stedet, at generøsiteten vil betale sig af i form af goodwill over for hans virksomhed Inlead Media, som leverer webløsninger til musikbranchen. Samtidig vil der fortsat være journalistisk musikindhold på portalen.
Relevant link