Vores smartphone er mere end blot et underholdningsinstrument. I nogle tilfælde er den i bogstaveligste forstand en livsnødvendighed.
Det er den danske app MinVej et eksempel på. App'en har udviklet sig til at være et ikke ubetydeligt holdepunkt i hverdagen for en række københavnere med alvorlige psykiske lidelser. De er en del af en forsøgsgruppe i Københavns Kommune, som anvender app'en.
App'en kan blandt andet hjælpe brugerne med at registrere og overvåge udviklingen i deres behandling samt gøre brugeren opmærksom på eventuelle faresignaler.
MinVej er blot en af mange apps, der tager udgangspunkt i såkaldt quantified self eller "selvmåling".
Dog med den afgørende forskel, at den ikke blot bruges til at holde styr på dit kalorieindtag, din kaffedrikning eller andre mere eller mindre trivielle spørgsmål.
I en video, som Københavns Kommune har lagt på Youtube, fortæller en af app'ens brugere, at han takket være app'en har kunne reducere indlæggelsestiden i forbindelse med sin sygdom.
"Da jeg tidligere ikke havde mulighed for at holde øje med søvn og alle de andre parametre, der ligger i MinVej, var jeg indlagt i meget længere tid og måtte modtage elektrochok," siger MinVej-brugeren.
"Historier gør indtryk"
Deltagerne i MinVej-projektet kæmper ofte med alvorlige diagnoser som skizofreni, angst, bipolarlidelse eller posttraumatisk stresslidelse.
Over 40 procent af brugerne af app'en har forsøgt at begå selvmord, og mere end 20 procent har stadigvæk selvmordstanker, fortæller Søren Bolvig.
Han er administrerende direktør for virksomheden BridgeIT, der har udviklet app'en i samarbejde med Københavns Kommune.
"Det er klart, at det gør indtryk, når du sidder og hører historier fra folk, som lige har forsøgt selvmord, og som nu har har fået det bedre efter at have brugt vores app. Jeg siger ikke, at vi gør det her i et udslag af filantropi, men for os der arbejder med det, giver det altså en anden form for motivation end, hvis du eksempelvis sidder og skal udvikle en salgs-app," siger Søren Bolvig.
I øjeblikket er der 120 til 130 borgere med psykiske lidelser i Københavns Kommune, der gør brug af app'en, og ifølge Søren Bolvig anvender 90 procent af dem app'en dagligt.
En række af de brugere, der ikke har haft adgang til en smartphone, har fået en stillet til rådighed af Københavns Kommune. De bruger app'en til at holde styr på, hvordan de har det, og hvordan deres tilstand udvikler sig.
App'en har et menupunkt, der hedder: "Hvordan går det". Her kan borgerne dagligt indtaste, hvordan de har det på den pågældende dag og på en graf holde øje med, hvordan deres sindstilstand udvikler sig over tid.
Ifølge Marie Høgh Thøgersen, der er projektleder på MinVej, er det for nogle brugere lettere at forholde sig til deres sygdom og symptomer, når de kan aflæses som tal på en graf.
"Det giver dig mulighed for at se en række sammenhænge mellem humør, søvn, medicin og symptomer. Når du kobler forskellige data på den måde, så kan du måske se, at du er i dårligt humør, hver gang du er i selskab med din bedste ven, og i så fald er det nok noget, som du skal overveje," siger hun.
Marie Høgh Thøgersen påpeger desuden, at mange folk med depressioner let kan glemme de positive stunder, når de har det skidt. Men historikken i app'en kan hjælpe brugerne med at huske på, at der også har været gode dage.
Samtidig kan en meget nøgtern og statistik fremstilling af humøret være en hjælp for de folk, der har svært ved at sætte ord på deres følelser.
"Der er især mange mænd, der er glade for at kunne holde øje med deres symptomer på denne måde. De behøver ikke at sige noget om, hvordan de har det. De kan bare vise det på telefonen. Det giver en god måde at visualisere nogle ting, der ellers kan være enormt komplekse," siger hun.
Denne type data fra app'en kan være et effektivt redskab, som patienten kan bruge i samarbejde med behandleren.
Men behandlerne har ikke adgang til data i app'en. Hvis brugeren af app'en ønsker at dele data med sin behandler, skal brugeren aktivt gå ind i app'en og udvælge de data, som vedkommende ønsker at dele, hvorefter de bliver sendt som en fil til behandleren.
"Brugerne sagde meget klart til os, at de ikke ville røre app'en, hvis de ikke selv kan bestemme over app'en. Det var en klar forudsætning, at de selv kunne tage ejerskab over app'en og bestemme, hvem der nu skal have adgang til hvilke oplysninger," siger hun.
Udvklet sammen med brugerne
I dag anvender 90 procent af brugerne app'en dagligt, og 93 procent af dem oplyser, at de ønsker at anbefale den til en ven, og det skyldes ifølge både Søren Bolvig fra BridgeIT og Marie Høgh Thøgersen, at brugerne helt konsekvent er blevet brugt om eksperter i udviklingsprocessen.
"Det var vigtigt for os, at brugerne blev inddraget i projektet allerede fra starten og, at vi ikke bare inviterede folk på wienerbrød halvvejs gennem projektet," siger Marie Høgh Thøgersen.
Selv detaljer som app'ens grønne signatur-farve er blevet valgt i samarbejde borgerne ligesom, at brugerne har været inddraget i navngivningen af app'ens funktioner.
Men også visse funktioner er blevet tilføjet efter anbefalinger fra borgerne. Eksempelvis blev der tilføjet en mulighed for at brugerne let kunne tilkalde hjælp eller varsle personer i deres netværk, hvis vedkommende oplever en forværring af sine symptomer.
Funktionen blev tilføjet, efter at en bruger havde en helt konkret oplevelse, hvor personen var blevet indlagt og manglede en overskuelig og let måde at informere udvalgte pårørende på.
"Derfor har vi tilføjet en funktion, der gør det muligt at prædefinere emails og sms-beskeder. Det vil sige, at du som bruger i forvejen kan skrive en mail eller en sms-besked, som du let kan udsende til pårørende, hvis du har brug for hjælp eller støtte," siger Søren Bolvig.
Læs også:
Mål dig selv: Ny app kan holde styr på dit kaffebrug og forbedre din søvn