Europæiske forbrugere, som overvejer at anskaffe et digitalkamera, får måske ikke noget bedre år at gøre det i end 2004, hvis de vil spare penge.
Canon, som er den største producent af digitalkameraer på det europæiske marked, er ét af de firmaer, som blæser til priskrig. Det bliver i 2004, at det hidtil største slag om det lukrative marked kommer til at stå.
- Priskrigen vil formentligt nå sit højdepunkt i år. Væksten her i Europa er meget kraftigere end i Japan, fordi vi er omkring to år bagud. Også USA er et års tid foran os på det her marked, siger Mogens Mølgaard Jensen, markedschef for Canon i Europa, til nyhedsbureauet Reuters.
Analysefirmaet IDC forventer ifølge Reuters, at priserne på de nuværende kameramodeller vil falde med i gennemsnit 20 procent. Dog med det forbehold, at nye, billige modeller kan presse priserne endnu længere ned.
- Man kan i dag få et tre megapixel-kamera fra mærkevareproducenterne til under 2.200 kroner. Det er et attraktivt prisleje for forbrugerne. Ellers kan de købe et kamera med en tilsvarende opløsning for under 900 korner fra en af de taiwanske producenter, siger analytiker Paul Withington fra IDC til Reuters.
Fokus væk fra megapixels
Det vil især være de mindre elektronikproducenter, som vil sætte blus på priskrigen, vurderer Mogens Mølgaard Jensen. Mærkevareproducenternes svar vil i høj grad være at flytte fokus fra megapixels til de øvrige billedteknologier, der er lige så afgørende for billedkvaliteten.
- Alle kan fremstille et digitalkamera med fem megapixels. Slagmarken bliver flyttet til linserne og den digitale billedprocessor, som sørger for, at billederne får de rigtige farvenuancer, siger han til Reuters.
I dag ejer hver femte europæer et digitalkamera, sammenlignet med mindre end hver tiende i 2002. Godt hjulpet af priskrigen forventer analysefirmaet Gfk, at der i 2004 vil blive solgt 29 millioner digitalkameraer i Europa i forhold til 18 millioner i 2003.
Ifølge IDC vil det kun være de firmaer, hvis varemærker står stærkt, og som har deres egne linser, billedprocessorer og andre teknologier, som vil være i stand til at tjene penge på det pressede marked, skriver Reuters.
På det europæiske marked blev der sidste år ifølge IDC omsat digitalkameraer for 36 milliarder kroner.