"Jeg ringer fra en BlackBerry nu, og det virker fantastisk," lyder det fra Lars Fruergaard Jørgensen, CIO i Novo Nordisk, da Computerworld interviewer ham over telefonen.
Han er dermed på ingen måde på vej til at droppe sin nuværende smartphone - eller de omkring 4.000 andre BlackBerry-telefoner, der er i Novo Nordisk.
I den seneste tid har situationen for BlackBerry været ganske alvorlig, og røde regnskaber og massefyringer hos den canadiske producent får nu rådgivningsfirmaet Gartner til at anbefale kunderne at se sig om efter alternativer til BlackBerry inden for de næste seks måneder.
Lars Fruergaard Jørgensen fortæller, at det allerede er sådan, at medarbejdere i Novo Nordisk, der får godkendt, at de skal have en smartphone, kan vælge imellem en iPhone og en BlackBerry.
Der er i dag dobbelt så mange iPhones om BlackBerry-telefoner i Novo Nordisk, fortæller CIO'en.
"Det stiger meget. Der er en hardcore gruppe af folk, der bruger BlackBerry og ikke ønsker at skifte til iPhone, og så hopper mange af de nye på en iPhone. Markedsandelen for BlackBerry vil være faldende, men der er også mange, der siger, at de er glade for den."
"Jeg er selv en glad BlackBerry-bruger. Jeg har en ny Q10-telefon med keyboard, og de seneste otte år har jeg haft en BlackBerry. Det er et super arbejdsredskab for mig. Jeg har ikke behov for en hel masse forskellige apps - jeg har brug for en arbejdsmaskine, der kan tåle nogle tæsk."
"Deres infrastruktur fungerer, så jeg ser BlackBerry som et professionelt arbejdsredskab, der fungerer rigtig godt," lyder det fra Lars Fruergaard Jørgensen.
"Det er et super arbejdsredskab for mig"
Hårde år for BlackBerry
Den første BlackBerry-enhed, 850, blev sendt på markedet i 1999 og var med til at indlede BlackBerrys indtog i erhvervslivet med forskellige mobile løsninger.
Da Apple i 2007 introducerede iPhone, og Android-projektet året senere også blev skudt i gang, begyndte mange virksomheder dog at tage de nye platforme med i overvejelserne, så BlackBerry-, Symbian-, og Windows-smartphones ikke længere nødvendigvis var det naturlige valg.
Selv om BlackBerry har forsøgt at gøre comeback med et helt nye styresystem og nye smartphones, der har modtaget positive anmeldelser, har selskabet ikke kunnet stoppe den markedsmæssige nedtur.
Derfor er Lars Fruergaard Jørgensen da også allerede bevidst om, at det er er nødvendigt med smartphone-alternativer.
"Hos Novo Nordisk har vi det sådan, at ens smartphone er et arbejdsredskab. Samtidig vil vi gerne have, at vi ikke har alt på én teknologi - der skal være nogle alternativer," siger han og uddyber med, hvilke platforme han ser de bedste muligheder i fremadrettet.
Disse platforme vil Novo satse på
Hvilken betydning ville det have for jer, hvis BlackBerry forsvandt fra jordens overflade?
"Så længe telefonerne virker, ville vi jo bare køre videre videre med dem. Men hvis det skete i morgen, ville det så betyde, at vi ikke havde noget alternativ til iPhone, hvilket jeg ville være lidt ked af."
Når Lars Fruergaard Jørgensen ser på de andre smartphone-platforme, der findes på markedet, lyder vurderingen:
"Vi tør ikke pt. at være på Android-styresystemet af sikkerhedsmæssige årsager, men der er nogle versioner på vej, hvor der er lagt en skal rundt omkring, og det vil vi kigge på som et alternativ," siger han med henvisning til blandt andet Samsung Knox-løsningen, der kan øge sikkerheden på Galaxy S4 med Android.
"Det er simpelthen for svært at få styr på de Windows-telefoner"
Hvad med Windows Phone?
"Jeg troede sådan set meget på det, da de kom med deres Windows Phones og deres Surface, for jeg så rigtig meget i det for virksomheds-segmentet og håbede på, at det blev godt.
"Men det er for svært at styre. Vi kører med Afaria (SAP-løsning, red.) til at styre vores mobile devices, og det er simpelthen for svært at få styr på de Windows-telefoner. Desværre," siger Lars Fruergaard Jørgensen.
Sådan ser markedet ud i dag
I en IDC-opgørelse over de globale smartphone-shipments i tredje kvartal i år har BlackBerry en markedsandel på 2,9 procent, mens Windows Phone ligger på 3,7 procent, iOS på 13,2 procent og Android på 79,3 procent.
Her er der dog tale om de nye forsendelser fra producenterne til butikkerne.
Ser man på det samlede antal telefoner, der er i brug ude hos slutbrugerne, vil fordelingen se anderledes ud, ligesom fordelingen hos virksomhederne heller ikke nødvendigvis stemmer overens med det overordnede billede på markedet.
Læs også:
Ny rapport: BlackBerry er færdig - skynd dig at finde en anden leverandør