ComputerViews: Man kan læse meget ud af den fyringsrunde, som i dag kostede jobbet for 101 medarbejdere hos it-forhandleren Atea.
Lad os starte med at kigge på den officielle pressemeddelelse fra Atea. Her bliver fyringsrunden udlagt som en omstrukturering, der sker med henblik på at "fokusere" og "styrke" forretningen for at blive klar til "fortsat vækst". Og hvem i dansk erhvervsliv vil ikke gerne være fokuseret, stærk og i voksealderen?
Så i hvert fald kan man konstatere, at Ateas koncernchef Claus Hougesen ligesom mange af sine kolleger i it-branchen er god til at få grimme nyheder til at tage sig pænt ud på papiret.
Men udover de helt håndfaste fyringer er realiteten, at fyringerne er udtryk for, at markedet for it - især indenfor hardware - stadig skranter ganske alvorligt.
Uden for citat er det nemt at få topfolk fra it-producenter, distributører og forhandlere til at indrømme, at det længe - alt for længe - har stået mere end almindeligt sløjt til med salget.
Den virkelighed gælder også for Atea, som på trods af en omsætning på flere milliarder kroner alene i Danmark også mærker den tilbageholdenhed hos kunderne, som har præget it-branchen i snart flere år - ja faktisk helt tilbage fra finanskrisens start i 2008.
Mange har sat deres lid til, at kunderne her efter sommerferien for alvor ville tage skeen i den anden hånd og for alvor igen begynde at bruge penge på it. Men i stedet har markedet for mange stået stort set stille.
Og når forretningen går sløjt, er omkostninger - og især personaleomkostninger - et oplagt sted at sætte ind.
Flere steder i branchen peger man også på, at den største del af Ateas imponerende vækst er sket gennem opkøb, som gør det svært at gennemskue, hvordan koncernens evne til at tjene penge og genere vækst på egen hånd egentlig er.
Hougesen elsker en flad organisation
En anden forklaring på de mange fyringer hos Atea skal formentlig også findes i koncernchef Claus Hougesens temperament. Folk, der kender Hougesen godt, siger, at han er en mand, der foretrækker en flad organisation med hurtige beslutningsprocesser og så kort vej fra top til bund som muligt.
I begyndelsen af august overtog han styringen af den danske del af Atea efter Lars Johansson, som meget pludseligt forlod jobbet. Flere har noteret sig, at Johansson kun holdt halvandet år i jobbet.
Hvad baggrunden er for Johanssons exit, kan man kun gisne om, men efter dagens fyringsrunde er et godt gæt i hvert fald, at Claus Hougesen de sidste to måneder har brugt en del krudt på at analysere, om der var for mange overflødige fedtlag i Ateas danske organisation.
Opgør med silo-tænkning
Flere kilder i branchen taler direkte om, at Atea-fyringerne skal ses som Claus Hougesens opgør med en stigende opdeling af Ateas organisation i siloer, hvor de enkelte afdelinger sidder med ansvaret for stadig mere specialiserede områder.
Den type organisation har det med at sande til i bureaukrati og interne magtkampe, hvor de forskellige afdelinger hytter deres eget skind ved at optimere deres del af forretningen. Det interne samarbejde glider derimod i baggrunden.
I stedet vil Hougesen tilbage til de gamle dyder med samarbejde på tværs af produktområder. Målet er større fleksibilitet og større tilfredshed hos kunderne, lyder vurderingen.
Behovet for samarbejde bliver heller ikke mindre af, at den teknologi, som Atea sælger, er under voldsom forandring.
Der var engang, da det gav mening at sælge pc'er, servere, software og netværk hver for sig. Men i takt med at en stadig større del af it-kunderne - især blandt de mindre kunder - tager den teknologiske konvergens mellem produktområder (cloud, outsourcing etc.) til sig, stiger presset på en leverandør som Atea for at kunne levere løsninger på tværs af de traditionelle produktområder.
Det burde egentlig ikke overraske. Alle der handler med it-infrastruktur og pc'er har problemer, og hvorfor skulle det ikke også ramme Atea, kan man spørge?
Så ligesom sine mange mindre konkurrenter står Ateas kerneforretning på en brændende platform. Her og nu er markedet sløjt, hvilket delvis kan forklares med svage konjunkturer i samfundsøkonomien. Men på længere sigt er forretningsgrundlaget også under voldsom forandring med faldende indtjeningsmarginer på de mere tradtionelle produkter, samtidig med at et stigende del af den klassiske it-infrastruktur leveres som ydelser i skyen direkte fra internationale udbydere.
Vil Kunøe stadig sælge?
Endelig er der Atea-koncernens hovedaktionær Ib Kunøe og hans langsigtede planer. Ingen skal være i tvivl om, at Claus Hougesen med hud og hår er Kunøes mand.
Sidste efterår måtte Kunøe opgive et forsøg på at sælge Atea til en ikke-navngiven kapitalfond. Derefter er planerne om et salg officielt blevet lagt på hylden.
Men på en af de allerførste sider i den store bog om virksomhedssalg står det med store bogstaver, at nedskæringer i omkostninger er et effektivt skønhedsmiddel, hvis man vil gøre en virksomhed mere lækker for en udefrakommende køber. Dagens blodbad i Atea kan derfor vise sig at være et skridt på vejen til endnu et salgsforsøg.
Læs også: