Flere danske hjemmesider er med alvorlige konsekvenser blevet ramt af negativ seo.
Negativ søgemaskineoptimering vil sige, at man laver søgemaskineoptimering på vegne af sine konkurrenter på en sådan måde, at Google katagoriserer det som manipulation - og straffer de uskyldige sider ved at fjerne deres placeringer i Google.
Man kan altså få sparket sine konkurrenter væk fra lukrative pladser øverst i Googles resultater.
Uden tvivl et usympatisk våben. Men er det også et ulovligt våben?
Det kan kun være ulovligt
Til det svarer advokat og bestyrelsesmedlem i brancheforeningen Danske IT-advokater Heidi Steen Jensen:
"Det er miskreditering af andre virksomheder og hører hjemme i markedsføringslovens paragraf 3. Og jeg kan ikke se, at det kan være anderledes," siger Heidi Steen Jensen, certificeret it-advokat hos advokatfirmaet Horten.
Ifølge hende kan negativ søgemaskineoptimering også være i modstrid med lovens første paragraf, at firmaer skal "udvise god markedsføringsskik".
Det samme mener Mai-Brit Hauge Garval, advokat ved advokatfirmaet Hansen Sønderby.
"Markedsføringslovens paragraf 1's formål er... at beskytte erhvervsdrivende indbyrdes mod særlig illoyal og skadelig adfærd," udtalte hun tidligere til seo-konsulent Frank Hellerup Madsen, der også har forsøgt at belyse emnet.
"At anvende "negativ SEO", netop med det formål at skade en konkurrents synlighed på google-søgninger og derved direkte påvirke en konkurrents markedsføring samt skade dennes afsætningsmuligheder, falder efter min opfattelse klart inden for dette," fortsætter Mai-Brit Hauge Garval.
Problemet er bevisførelsen
Selv om det er advokaternes vurdering, at udførelse af negativ seo er på kant med loven, er det småt med domme.
Ifølge ComONs research er der ikke fældet en eneste dom i danske sager vedrørende negativ seo. Det er der en grund til:
"Udfordringen i den type sager er selvfølgelig, at det kan være svært at dokumentere, hvem der har gjort hvad. Og kan man dokumentere det, så er det tit nogen, der sidder meget langt væk fra Danmark. Og hvordan får man så lige fat i dem," spørger Heidi Steen Jensen retorisk.
Negativ seo er oftest rettet mod firmaer, der i forvejen ikke har tunge budgetter eller brands. De vil derfor sjældent have økonomien til at forfølge sagerne. De skal selv løfte bevisbyrden, og de skal sandsynliggøre, at de har lidt et økonomisk tab.
Som vi tidligere har beskrevet, vælger mange simpelthen at starte helt forfra med nye domæner. Så amoralske web-købmænd med en kortsigtet jagt på profit har stadig stort set frit spil uden konsekvenser til at lave negativ seo.
"Hvis det her bliver tonen i branchen, så ender det jo med, at folk giver hinanden tilbage af samme eller værre skuffe," sagde Esben Siersted Schaarup, der har set sin side, Din-ecigaret.dk, angrebet af en negativ storm af links.
LÆS OGSÅ:
Sådan beskytter du dig bedst mod negativ søgemaskine-optimering