Torsdag aften dansk tid kunne Facebook præsentere sit nye design på et stort pressemøde i Silicon Valley. Den nye nyhedsfeed har større billeder og en ny struktur, som skal gøre det lettere at finde rundt i de mange opdateringer fra vennerne på Facebook.
Historierne fra vennerne bliver præsenteret på en ny måde, og der er flere muligheder for at skræddersy det, som bliver vist på startsiden. Der er også flere informationer og mere tekst sammen med de enkelte opdateringer.
En del af inspirationen til det nye design er hentet på mobile platforme.
Foruden den normale nyhedsoversigt er der nu fire nye feeds. Den første er "Alle venner", som viser alt det indhold, som dine venner har delt. Den anden, "Billeder", viser kun delte billeder fra venner på Facebook.
Så er der "Musik", som samler alle musikrelaterede opdateringer, og den sidste er "Following", som viser nyheder fra Facebook-sider og personer, som du følger.
Facebook-stifter Mark Zuckerberg betegnede nyhedsfeed'en som "verdens bedste personaliserede avis" på pressemødet. En avis, der kun bringer de nyheder, som er relevante for dig.
Samme oplevelse på alle platforme
En anden nyhed er, at Facebook nu får det samme udseende på alle platforme, hvad enten det er en pc, smartphone eller tablet-pc.
Det betyder også, at du finder de forskellige knapper og menuer samme sted, uanset om du bruger en Facebook-app til mobilen eller web-versionen af tjenesten.
Facebook fortæller, at det nye design bliver rullet ud over de næste par uger. For de brugere, som ønsker at skifte til det nye design så hurtigt som muligt, er der adgang til at skrive sig på en venteliste.
Det nye mobile design kommer i første omgang til iPad og iPhone og lidt senere til Android-platformen.
Mark Zuckerberg har selv betegnet feed'en som en af de tre grundlæggende søjler på det sociale netværk.
De to andre er så tidslinjen og den nye Graph Search, der er udviklet af danske Lars Rasmussen. Tidslinjen kom i 2011, og mange brugere har stadig ikke adgang til Graph Search.
Facebook har ikke gennemført store ændringer i sin nyhedsfeed, siden den blev introduceret tilbage i 2006.