Prolog Development Center, PDC, i Brøndby vest for København har overtaget en konkursramt konkurrents omstillingsdame, Emma.
Emma er et fuldautomatisk, elektronisk telefonomstillingssystem, der oprindeligt blev udviklet af Empathy Systems. Da Empathy Systems i slutningen af sidste år gik i betalingsstandsning, købte en af de tidligere medarbejdere og oprindelige udviklere, Ulla Dinesen, rettighederne.
Telefonomstillingssystemet Emma fungerer som en stemmestyret omstilling, så personerne, der ringer op, ved hjælp af talegenkendelse kan blive stillet om, uden at skulle i gennem et trykknapsystem.
Hvis den person, man vil tale med, ikke er tilgængelig, kan Emma tage imod besked eller stille om til en anden medarbejder.
Planlægning som kerneforretning
PDC har udvikling af planlægningsværktøjer til blandt andet sygehuse og luftfart som kerneforretning, men virksomheden blev oprindeligt grundlagt på baggrund af udviklingen af en særlig udgave af programmeringssproget Prolog.
Prolog er specielt velegnet til programmering af kunstig intelligens, og det bruges i både de planlægningsværktøjer og de talegenkendelsessystemer, som PDC udvikler.
Da PDC allerede har udviklet et system til talegenkendelse via telefonen for pensionsselskabet ATP, var det nærliggende at overtage den tidligere konkurrents produkt.
- Vi har lidt flere æg i kurven, og vi har ekspertisen, som vi håber på at kunne bruge til at vække et slumrende marked, siger marketingchef Carsten Christensen.
PDC overtager sammen med telefonomstillingssystemet også Emma-kunder som Danmarks Radio og Dansk Røde Kors.
Prolog Development Center havde i sit seneste regnskabsår 54 medarbejdere, en omsætning på 37 millioner kroner og et overskud på knap to millioner kroner.