Et hurtigt kig i skrivebordsskuffen eller kassen med brændte cd'er afslører ofte en større eller mindre stak af anonyme medier, hvor man kun kan gætte om indholdet, fordi man af dovenskab eller glemsomhed ikke har fået sat en label på.
En ingeniør i HP's udviklingsafdeling blev træt af at rode rundt med cd'er uden labels og syntes, at de eksisterende metoder var for besværlige. Derfor opfandt han en teknologi til at brænde labels direkte på mediets overside.
Teknologien, som HP kalder Lightscribe, anvender den samme laser, som brænder data på mediet, og kan bruges til både cd'er og dvd'er.
Når brændingen af cd'en eller dvd'en går i gang, foreslår softwaren et motiv til en label. Man kan frit ændre motivet og bruge både grafik og tekst, men farven er altid den samme.
Når mediet er færdigbrændt, bliver skuffen i drevet åbnet, og man kan vende mediet om og lukke drevet. Derefter begynder brændingen af den valgte label, som kommer til at sidde fastbrændt på mediets overside.
HP forventer, at de første produkter, som understøtter Lightscribe-teknologien, vil komme på markedet efter sommerferien i år.
Kræver særlige medier
Teknologien er forholdsvis enkel. Selve brænderen skal kun modificeres let i forhold til eksisterende brændere for at kunne kontrollere, at mediet er kompatibelt med teknologien og for at styre laseren og omdrejningshastigheden, så labelen brændes korrekt.
Det væsentligste for at kunne brænde en label direkte på mediet er dog, at disken er belagt med et tyndt lag af et særligt materiale, som gør laseren i stand til at brænde motivet. De medier, der har en overflade, der passer til HP's teknologi, vil blive forsynet med et Lightscribe-logo.
Det særlige materiale, der udgør den brændbare belægning, vil ifølge HP ikke fordyre medierne betydeligt.
Det sidste krav for at kunne anvende HP's teknologi er, at brændersoftwaren understøtter Lightscribe.
HP har allerede indgået en række licensaftaler om teknologien, blandt andre med Hitachi-LG og Toshiba.