Hvert fjerde mobilabonnement ligger dødt

En fjerdedel af de mobilabonnementer, som danskerne køber, kommer aldrig i brug. Kunderne scorer i stedet den billige telefon, som teleselskabet har givet tilskud til og benytter den hos et andet selskab. Det koster telebranchen mere end en kvart milliard kroner om året.

Mere end hver fjerde af de danskere, der køber en billig mobiltelefon med rabat, anvender aldrig abonnementet hos det selskab, som giver tilskud til telefonen for at gøre den billig i indkøb.

Det vurderer teleanalytiker John Strand, Strand Consult, og selv om mobilselskaberne mener, at John Strands vurdering er lige lovlig høj, erkender de, at der er tale om et stort problem.

Sidste år blev der ifølge John Strand solgt mellem 1,2 og 1,3 millioner mobiltelefoner i Danmark.

Vurderingen deles af Debitels administrerende direktør, Per Nielsen. Debitel står også bag forhandlerkæder Teleringen.

Udfordring: Hofleverandør til Telmore
Nogle af telefonerne går til erhvervsmarkedet, hvor problemet med de såkaldte døde skuffeabonnementer, der aldrig kommer i brug, ikke eksisterer. Men langt hovedparten er solgt til privatkunder.

Sidste år voksede antallet af kunder hos discountselskaberne, der sælger taletid via internet, voldsomt.

De telefoner, som kunderne benytter hos de billige selskaber, er så godt som alle sammen købt med tilskud fra et andet mobilselskab.

- Vi er hofleverandør til Telmore, som Jesper Brøckner, direktør for Telia Mobile, humoristisk udtrykker det.

- Det kan man så vælge at se på som et problem eller en udfordring. Vi tager det som en udfordring, tilføjer han.

Koster over en kvart mia. kr. om året

Ifølge John Strand koster hvert eneste skuffeabonnement teleselskaberne omkring 1.200 kroner - et beløb Per Nielsen nikker genkendende til, mens Jesper Brøckner finder det for højt sat.

I beløbet indgår både tilskud til mobiltelefonen, markedsføring, provision til forhandleren og de interne administrationsomkostninger ved at oprette og nedlægge abonnementer.

Teleselskabet modtager abonnements-betaling i bindingsperioden på seks måneder, men det beløb er trukket fra i de 1.200 kroner.

I alt endte teleselskabernes tab på skuffeabonnementer et stykke over en kvart milliard kroner sidste år, viser beregninger fra Strand Consult.

- Vi taler om flere hundrede millioner kroner om året. Det er store summer, som løber rundt her, siger Per Nielsen, Debitel.

Ifølge John Strand kan teleselskaberne kun gå én vej for at minimere tabene. De kan skære i både deres egne omkostninger og omkostninger til distribution - herunder forhandlernes provision. Det gør det muligt for dem at fokusere på at sælge billige telefonsamtaler.

- Men det vil sætte markedet for mobiltelefoner i stå i mindst seks måneder og samtidig dræbe forhandlerne. Desuden vil den teknologiske udvikling blive forsinket i Danmark, fordi danskerne ikke får nye telefoner med avancerede funktioner, forklarer John Strand.

Ligesom teleselskaberne ser han hellere bindingsperioden forlænget fra de nuværende seks måneder, som lovgivningen sætter som maksimum.

- Jamen det er da grotesk med de skuffeabonnementer. Med 12 måneders kontrakter ville det se meget mere rimeligt ud, siger Per Nielsen.

Forretningsmodellen virkder

Omvendt påpeger han, at det danske mobilmarked har en omsætning på omkring 10 milliarder kroner om året, og at mobilselskaberne kalkulerer med tabene på skuffeabonnementerne.

- For vores vedkommende er det trods alt en forretningsmodel, som virker. Det er måden at styre ind i konkurrencen på, siger Debitel-direktøren.

- Vi havde ikke fortsat med at give tilskud til mobiltelefoner, hvis ikke det var en god forretning, supplerer Jesper Brøckner, Telia.

Han tilføjer, at Telia også har lært af fortidens synder og varer sig for at gå ud med meget billige telefoner og billige abonnementer i brede kampagner.

I det hele taget er der ifølge Per Nielsen en tendens til, at branchen forsøger at minimere antallet af skuffeabonnementer. Det sker ved at kræve høje abonnementsbetalinger i seks måneder sammen med de allerbilligste tilbud om mobiltelefoner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere