Århus Amt sparer millioner på Openoffice

Psykiatrien i Århus Amt bliver den største offentlige bruger af den open source-baserede kontorpakke Openoffice. 2. februar bliver Openoffice installeret hos 2.200 brugere, og amtet sparer dermed 2,8 millioner på softwarelicenser.

Psykiatrien i Århus Amt har valgt Openoffice som ny standardkontorpakke til de omkring 2.200 brugere i organisationen.

Det betyder en besparelse på 2,8 millioner kroner, som ellers var gået til Microsoft-licenser.

Dermed bliver psykiatrien i Århus Amt den første, større offentlige organisation, der skifter til den gratis open source-kontorpakke.

I Århus Amt har man tidligere haft Wordperfect som standardformat, når institutionerne i amtet skulle udveksle dokumenter. Men da Wordperfect ikke længere udkommer i en dansksproget version, har man i psykiatrien besluttet at skifte fra Wordperfect til Openoffice.

- Vi er ikke utilfredse med produktet, kun sproget, siger informatikchef Jens Kjellerup om Wordperfect.

Mens andre institutioner i amtet allerede bruger Microsoft Office, så fik it-afdelingen i psykiatrien overbevist psykiatriledelsen om, at den kunne løfte opgaven med at gennemføre et skift fra Wordperfect til Openoffice.

Samme omkostninger

Jens Kjellerup vurderer, at implementeringsomkostningerne ville have været nogenlunde de samme, uanset om man skiftede til Openoffice eller Microsoft Office.

- Med åben kildekode har vi haft mulighed for at hyre programmører, der kunne udvikle lige præcis de funktioner, vi havde brug for. Til gengæld findes der ikke så stor en erfaringsbase omkring Openoffice som omkring den kontorpakke, som 90 procent af markedet bruger, siger Jens Kjellerup.

Når udgifterne til implementering og også efteruddannelse går lige op, så er der en besparelse på 2,8 millioner kroner til licenser over de næste tre år, som kan bruges til andre formål i forbindelse med implementeringen af den nye kontorpakke.

I it-afdelingen forventer man, at hver bruger skal bruge tre til fire timer på at sætte sig ind i en ny kontorpakke, uanset om det er Microsoft eller Openoffice.

- Jo grundigere vi har gjort vores forarbejde, jo mindre tid skal de enkelte brugere selv bruge, siger Jens Kjellerup.

Skiftet til Openoffice har været planlagt siden efteråret 2003, og 2. februar begynder udrulningen til de 2.200 brugere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere