Folkene i KMD's nye ejer, den internationale kapitalfond Advent International, er ganske erfarne, når det gælder om opkøb og videreslag af virksomheder.
Med udgangspunkt i sit hovedkvarter i Boston på den amerikanske østkyst har selskabet investeret i mere end 600 virksomheder i 41 lande.
Som alle andre kapitalfonde er Advent Internationals forretningsmodel at opkøbe selskaber med vækstpotentiale og relativt hurtigt trimme dem, gældsætte og ekspandere dem, så deres værdi øges og derefter sælge eller børsnotere de opkøbte selskaber og høste gevinsten.
Tidshorisonten er relativt kort. Det betyder, at de opkøbte selskaber inden for få år skal ud over stepperne og levere gode takter og værdiforøgelse:
Omkostningerne skal ned, forretningen skal udbygges, der skal være udsyn til yderligere vækst, da det sikrer en høj salgspris.
Købte Ilva
Sådan var ideen også, da Advent International i 2003 købte den danske møbelkæde Ilva for 700 millioner kroner og indsatte en ekspansions-ivrig topchef, der ville bygge og udvide og ekspandere i højt tempo.
Tre forretninger i England blev åbnet på blot tre måneder. Det gik hurtigt. Men ikke som forventet. Ilva Holdning kom ud med et bragende underskud.
Det fik Advent International til at trække sig - angiveligt med et tab på et par hundrede millioner kroner. Tilbage stod Ilva og selskabets bankforbindelse, Kauphting, med tab på op mod en milliard kroner. Ilva var overlæsset med gæld. Tynget ned.
Selv pegede selskabet på, at det indædte fokus på ekspansion og vækst, som kapitalfonden havde iværksat, havde været hårdt for hele organisationen.
"Vi glemte købmandsskabet," lød det efterfølgende fra Ilvas nye topchef, Henrik Andersen, til Berlingske i 2008.
Har ejet Cybercity
Også tidligere har Advent International investeret i Danmark.
Kapitalfonden købte nemlig i 2000 finansmanden Klaus Riskærs internet-firma Cybercity for en halv milliard kroner, da kapitalfonden øjnene en god mulighed for at ekspandere og vækste. Det kan du læse mere om her.
Kapitalfonden ejede Cybercity i fem år, hvor fonden angivelt investerede massivt i Cybercity, indtil det i 2005 blev solgt til Telenor for knap 1,4 milliarder kroner. Det kan du læse mere om her.
Forventer massiv vækst
Når det gælder KMD, er forventningen da også massiv vækst.
KMD har store planer, fortæller topchef Lars Monrad-Gylling her.
Han peger på, at det offentlige it-marked fortsat er i kraftig vækst, ligesom KMD har kig på flere områder, hvor digitaliseringen endnu ikke for alvor er kommet i gang.
Hertil kommer, at det store selskab har planer om at ekspandere i udlandet.
Alt sammen passer ganske godt ind i kapitfondens planer og ønsker om hurtig vækst, så KMD om en relativt kort årrække igen kan sælges - forventelig til en endnu højere pris end de angiveligt syv milliarder kroner, som Advent International lægger på bordet.
Advent International har meddelt Computerworld, at selskabet ikke vil stå til rådighed for et interview i forbindelse med opkøbet.