Der burde være jubel og smil, når der havner næsten 100 millioner kroner på bankkontoen. Det var der også i hvedebrødsdagene, da de tre stiftere af SoftScan i 2009 solgte deres succesfulde spam-bekæmpelsesfirma til Symantec.
Men salgsdirektør Thomas Holm Jensen fortæller i dag, at han næsten fortrød salget.
"Jeg følte et tab. En følelse som var svær at gøre op i penge. Det var mærkeligt. Jeg følte jo ikke, at jeg kunne andet end det. Jeg talte også med andre, der har prøvet at sælge deres firmaer, og de har åbenbart oplevet præcis den samme følelse," siger Thomas Holm Jensen, som dengang næsten fortrød salget.
"Det handlede om, at jeg ikke troede, at jeg kunne skabe en success uden for SoftScan, og derfor ville jeg holde fast ved det, jeg havde. Det føltes som at sælge en del af sig selv, når man sælger sin virksomhed".
Thomas Holm Jensen har i år kastet sig ud i et nyt opstartseventyr med Deskwolf. En online suite af markedsføringsredskaber til små og mellemstore virksomheder.
Som at miste 150 venner
Men selv om supersælgeren har fundet en ny gulerod at jage, sidder afskeden med hans første store succesvirksomhed stadig klart i hukommelsen.
"Du skal tænke på, at jeg var vant til at komme ind på et kontor, som jeg selv havde været med til at bygge op, og 150 glade folk, som jeg selv havde ansat mange af. Jeg følte, at jeg gjorde gavn der," siger Thomas Holm Jensen.
Thomas Holm Jensen er kendt for at skabe gejst og fest i salgsafdelingen med udklædning, konkurrencer og dans.
"Jeg var omgivet af en masse unge mennesker, som var glade for at gå på arbejde. Det var der, jeg fik mit fix. Det er det, jeg er god til. At skabe hype og god stemning i en salgsafdeling. Men da jeg havde sat min underskrift og solgt, føltes det, som om 80 mand vendte mig ryggen på samme tid. Et mærkeligt vakuum," siger Thomas Holm Jensen.
Jeg skal være forelsket
Men Thomas Holm Jensen er kommet ud af tomrummet nu. Han har været med til at opstarte sin tidligere kollegaers nye foretagende Panorama9 og forladt det igen. Men han vil være iværksætter. Så meget at han faktisk lejede sine nuværende kontorlokaler i indre København - lang tid før han vidste, hvad han egentlig ville beskæftige sig med.
SoftScan blev solgt til en værdi på anslået 300 millioner kroner. Den store bankbog fik mange lykkeriddere til at falbyde forretningsplaner og få Thomas Holm Jensen med om bord.
"Jeg har holdt rigitg mange møder på Emmerys. Jeg troede, det ville være nemt at finde en god idé med millioner på bankbogen. Men jeg blev aldrig rigtig forelsket i de ideer, som jeg fik præsenteret," siger Thomas Holm Jensen.
Derfor har han søgt tilbage til noget af det, han er bedst til, og som tiltaler ham mest. Traditionelt salg og kontakt med SMB-markedet (Small Medium Business).
"Alt jeg har rørt ved gennem tiden, har haft noget med SMB at gøre. Jeg synes, de firmaer sætter meget mere pris på, at man leverer en god service og et godt produkt til pengene end i store firmaer, der ofte er vant til at blive serviceret. Det er ikke så sexet at sælge til en slagter eller en blomsterhandler, men det er nogle taknemmelige kunder, og det synes jeg er berigende," siger Thomas Holm Jensen.
Men fokuseringen på markedets mindste firmaer er selvfølgelig også en klar forretningsmæssig prioritering.
"Vores kunder har en størrelse, der gør, at vores store konkurrenter slet ikke kan servicere dem - eller måske slet ikke gider. Så på den måde mener vi, at vi har skabt et hul i markedet."