Forskere fra Aarhus Universitet skal udvikle software til en såkaldt intelligent gateway til hjemmet, der kan styre elforbrug på baggrund af informationer om drift fra forsyningsselskaber og den enkelte husstands behov for elektricitet. Det er en del af et nyt europæisk forskningsprojekt, der skal sætte skub i udviklingen af fremtidens intelligente elnet.
"Målet er at udvikle en færdig prototype på et intelligent system, der kan styre de strømforbrugende enheder i hjemmet med udgangspunkt i udbud og efterspørgsel," siger Rune Hylsberg Jacobsen, lektor ved Aarhus Universitet.
Det nuværende energisystem i Danmark er baseret på behovsstyret el-produktion, som altid har kapacitet til den største mulige efterspørgsel hos forbrugerne. Dermed er der ofte et overskud af energi, som enten går til spilde eller eksporteres til udlandet til priser, der kan være lavere end produktionsomkostningerne.
I fremtidens intelligente energisystem vil det blive muligt at skabe en automatiseret styring mellem enhederne i elnettet og dermed flytte energiforbruget til tidspunkter, hvor energien er mest tilgængelig. Det er meget svært at lagre el og derfor skal det normalt forbruges i det øjeblik, det produceres.
"Man kan sige, at vores opgave er at designe en infrastruktur for kommunikation mellem elektroniske apparater i hjemmet og energiselskaberne. Vi har brug for et energisystem, der fungerer langt mere effektivt og kan bidrage til at udjævne ubalancen mellem energiproduktionen og -forbruget," siger Rune Hylsberg Jacobsen.
Hvis det blæser om natten, giver det eksempelvis god mening at lade elbilen op eller lade vaskemaskinen køre. For den enkelte husstand betyder det, at man kan bruge strømmen, når der er mest af den, og når den er billigst.
En af forskernes største tekniske udfordringer er at udvikle en kommunikationsplatform, der ikke alene automatisk sender oplysninger om adgang til strøm ud til de enkelte husstande og deres elektroniske apparater. De skal også lave et beregningssystem, som kan forudsige mønstre i forbruget i afgrænsede geografiske områder og sende prognoser tilbage til forsyningsselskaberne.
"Vores mål er at gøre fremtidens elnet mere intelligent, så det kan være på forkant med udviklingen i forbrugernes adfærd og på forhånd beregne, hvornår adgangen til strøm under normale forhold vil blive størst, og hvornår det derfor er mest hensigtsmæssigt, at el-bilen lades," siger Rune Hylsberg Jacobsen.
I første omgang skal systemet pilottestes i 100-200 hjem. EU-projektet med den besværlige titel "Energy Demand Aware Open Services for Smart Grid Intelligent Automation" har et samlet budget på 25 millioner kroner.