"Jeg er 83 år, men jeg har ikke planer om at dø lige foreløbigt, så jeg må hellerede få det lært".
Sådan lyder en af de kunder, som iværksætterfirmaet DukaPC har haft i røret på det seneste.
Digitaliseringen af det offentliges kontakt med alle borgere har sat turbo på lysten og behovet for at lære it blandt landets ældste borgere.
Det kan mærkes hos netop DukaPC.
Firmaet, der blev stiftet i 2010, laver computere til seniorer, der ikke er vokset op med computere. Når en bruger køber en DukaPC, køber han en færdig pakke med computer, mobilt internet og telefonsupport. DukaPCs kerneprodukt er den enkle brugerflade, og de automatiske opdateringer, der holder pc'en opdateret - uden at pensionisten skal foretage sig noget.
Den model har vist sig givtig.
"Vi har oplevet en stor succes i Danmark og ser fortsat vækst i markedet, så nu er vi gået i gang med at etablere os i Norge. På det seneste har vi også fået et forhandlerled på, så vi sælger via PhotoCare, hvor brugerne kan se computeren, før de køber. Det har også fået salget til at stige markant," siger Erik Hougaard, direktør og medstifter af DukaPC.
Firmaets første regnskabsår endte i et lille minus. Men salget til de teknologiskeptiske kunder ligger i følge direktøren foran budget, siger direktøren.
Der har tidligere været danske forsøg på at lave computereog software, som pensionister og andre ikke-it-kyndige borgere kunne hitte hoved og hale i. For eksempel en bedstemor-browser. Den lever i dag videre i en lidt anden indpakning.
2000 tilfredse kunder
DukaPC vil ikke selv diskutere sine købstal, men hos Ældresagen kan man ikke få hænderne ned.
Ældresagen har via sin medlemsbutik skaffet en lille rabat på pensionist-pc'en. Indtil videre har lidt over 2000 medlemmer købt den.
Foreningen har ikke noget med salget at gøre, men medlemsafdelingen er vant til, at ældre ringer til dem, hvis der er problemer med rejser eller andre produkter, som foreningen har haft i medlemsbladet.
"Vores normale lakmustest går på, hvor mange der efterfølgende ringer ind til os med spørgsmål eller problemer med de ting, vi har anbefalet. Der er altså solgt 2000, og der er ikke en eneste, der har ringet til os endnu. Det er ret godt," siger Søren Høyer, der sidder i Ældresagens markedsteam.
Ældresagen tjener ikke penge på at forhandle DukaPC'en, men lovpriser den gerne.
En DukaPC koster mellem 5.000-8.000 kroner. Oven i det skal kunden betale 249 kroner om måneden. De 99 kroner er for et mobilt internet på 4 mbit/s fra Fullrate, mens resten er abonnement for telefonsupport og automatiske opdateringer og sikkerhedspatches.
Målgruppen dør
DukaPC rammer ned i en niche, som ikke har fået så meget opmærksomhed fra producenter, der ofte sigter efter det yngre og både købestærke og købevillige segment. Telefonproducenterne var også længe om at lave simple seniortelefoner.
Men selv om den 83-årige fra DukaPCs telefonsupport ikke er klar til at stille træskoene endnu, så vil den målgruppe, hun er del af, der voksede op uden computere og internet, helt naturligt svinde ind med tiden.
Så mister i jo jeres målgruppe. Har i en eksistensberettigelse i fremtiden?
"Oprindeligt regnede vi ikke med, at vi ville få kunder som havde prøvet en computer før. Men dem har vi faktisk en del af. Altså dem, der har fået svigersønnens aflagte computer. De nåede at snuse til at have en email og være på Facebook, men de fandt det for besværligt, og så blev selve teknologien stopklodsen. De vil gerne have resultatet af teknikken. Sådan hører vi allerede i dag fra mange yngre uden for vores egentlige målgruppe, så jeg tror, at markedet er større end som så," siger Erik Hougaard, direktør i DukaPC.
DukaPC vandt i sidste måned it-kategorien ved Iværksætterprisen Aarhus og konkurrerer nu også om den europæiske Red Herring-pris.