En ny undersøgelse fra Stanford-universitetet i Californien antyder at børn som bruger mange timer med at multitaske mellem forskellige digitale enheder halter bagefter i deres sociale og følelsesmæssige udvikling i forhold til deres jævnaldrende. Men den gode nyhed er, at det er forholdsvis let at rette op på dette.
Forskerne har talt med 3.461 piger i alderen 8-12 år om deres forbrug af elektroniske gadgets og deres sociale og følelsesmæssige liv.
"Resultaterne er meget foruroligende og skræmmende," siger professor Clifford Nass.
Pigerne skulle blandt andet svare på, hvor meget tid de tilbringer med at se film, lytte til musik, bruge sociale netværk, sende beskeder og snakke i telefon - samt, hvor ofte de foretager to eller flere af disse aktiviteter samtidig. Altså det, som man kan kalde for multitasking.
Ifølge forskerne viser deres undersøgelse, at multitasking og et stort forbrug af video og online-kommunikation er forbundet med negative oplevelser; mindre social succes, at føle sig anderledes, dårlige venner og mindre søvn.
Netop alderen mellem 8 og 12 år er helt afgørende for børnenes udvikling, og de har brug for at snakke med andre ansigt-til-ansigt for at lære at tolke andre menneskers kropssprog. Men det kan være svært, når alle sidder rundt om spisebordet og er fordybet i deres smartphones.
"Når vi bruger flere medier samtidig, så er vi ikke rigtig opmærksomme på folk omkring os og vi vænner os til at ignorere dem. Det betyder at når jeg snakker til dig, så hører jeg ordene men jeg går glip af alt det rige, kritiske, saftige stof som er helt afgørende for det følelsesmæssige og sociale liv," siger professor Nass.
Hans råd er at komme ud og snakke med andre ansigt-til-ansigt - selv børn med et meget stort medieforbrug har en normal udvikling, hvis blot de stadig har rigtig fysisk kontakt med andre mennesker.
De samme forskere har tidligere gennemført en undersøgelse blandt voksne som viser at multitaskere faktisk har svært ved at lave mere end én ting af gangen. De mister fokus og koncentration, og mange har problemer med hukommelsen.
"De lader sig fange af irrelevante ting. Alt distraherer dem," siger Nass.