Sonofon mistede 56.000 kunder i tredje kvartal alene, og dem, der blev tilbage, betalte som konsekvens af priskrigen på mobilmarkedet ikke så meget for minutterne som tidligere.
Grunden til kundernes farvel finder Sonofons konstituerede direktør, Tage Reinert, blandt andet i, at selskabet ikke var hurtig nok på banen med sit produkt til selvbetjening på internettet, Selvhenter.
Men Sonofon ville ikke tilbyde de lave priser på sine almindelige abonnementer, så kunderne fandt andre udbydere til deres mobilsnak, og med udgangen af tredje kvartal var der 1,1 millioner kunder tilbage.
- Det er baggrunden for, at vi mistede nogle kunder i tredje kvartal. Vi var jo desværre henne i september, inden vi for alvor kom i gang med Selvhenter, siger Tage Reinert.
Han hæfter sig dog ved, at tallet for de først ni måneder er mindre slemt, med et tab på 12.000 kunde, som samtidig har talt 12 procent mere i telefon.
Det faktum har dog ikke været i stand til at løfte omsætningen. Den er omvendt faldet en anelse fra andet til tredje kvartal. Men ifølge Tage Reinert skyldes en stor del af det også sæsonudsving.
Han vil hellere se på, at omsætningen er steget 3 procent i forhold til samme kvartal for et år siden, selvom han medgiver, at det er nye tider for mobilselskabet.
- Det er en anderledes situation, end vi har haft før, hvor vi har vist større vækstrater. Men vi fastholder trods alt vores bundlinje, siger han og henviser til, at Sonofon tjente 35 millioner kroner både i tredje kvartal i år og sidste år.
Men set over de seneste ni måneder er overskuddet ikke langt fra at være halveret. Det er faldet fra 108 millioner kroner til 61 millioner kroner.
Sonofon fyrede så sent som i går 80 af sine omkring 1040 ansatte som led i en størrre sparerunde som konsekvens af priskrigen.
Sonofon er ejet af amerikanske Bellsouth og norske Telenor. Den norske ejer har netop i dag sagt klart, at den gerne vil overtage Bellsouths aktiepost på 46,5 procent, men de to ejere kan ikke blive enige om prisen.
I forvejen er der forlydender om, at uenigeheden mellem ejerne er skyld i, at det endnu ikke er afgjort, hvem der skal sætte sig permanent i chefstolen efter tidligere administrerende direktør Ulrik Bülow.