Computerworld News Service: Nogen gange er kompleksitet vores ven.
Det har vi det med at glemme i al den snak om enkelthed, der er for tiden.
Det gælder stadig, at enkle svar på komplekse spørgsmål altid, som den amerikanske satiriker H.L. Mencken engang observerede, er "nydelige, plausible og forkerte."
Vi kan for eksempel prøve at reducere prissætningen af produkter til en helt enkel forretningsmæssig problemstilling.
Når man har dækket sine omkostninger og fundet den ønskede fortjeneste, så er det problem vel løst? Ikke helt.
Her har vi blot fundet frem til et svar, der er nydeligt, lyder plausibelt men som - i denne tid med sociale medier og stærkt omskiftelig forbrugerefterspørgsel - sandsynligvis er forkert.
Ny teknologi og ny indstilling
"En god prissætning foregår ved, at man kombinerer erfaring og mavefornemmelse med analyse af data, interne omkostninger og ekstern kundeadfærd," skriver senior editor Kim S. Nash i artiklen New Mission for CIOs: the Art and Science of Pricing.
"Men det kræver ny teknologi og en ny indstilling at komme dertil."
En sådan ny indstilling skal komme fra dig som it-chef.
Det kræver, at du træder i karakter overfor marketing- eller salgsdirektøren og tilbyder et nyt perspektiv om mere avancerede metoder, der kan give en bedre evaluering af prissætningen.
It kan hjælpe
It-chefen spiller i stigende grad en rolle i beslutningsprocesserne i forhold til prissætning hos en række virksomheder heriblandt Coca-Cola, Waste Management, Aspen Skiing og Dial Global.
De har alle sammen det tilfælles, at de anerkender og belønner for den strategiske værdi som it-afdelingen kan bidrage med i arbejdet med prissætning.
For nogen betyder det, at man kombinerer statistikprogrammer med software til omsætningsoptimering og feedback fra sociale medier for at regne ud, om kunderne er villige til at betale mere.
For andre handler det om, at man holder priserne i ro under en recession, men samtidig tilbyder andre fordele for at øge en services opfattede værdi for kunderne.
Her er konkurrencefordelen
"Det handler ikke om teknologi, men om indblik," siger it-chef Javier Polit fra Coca-Colas bottling investments group.
"Det finansielle afkast fra prissætningsinitiativer overstiger langt afkastet fra nogen andre it-initiativer. Det bliver en konkurrencefordel," fremhæver Puneet Bhasin, der er it-chef for Waste Management.
I hans it-afdeling er der matematikere og statistikere ansat i et særligt såkaldt decision sciences-team, der arbejder med at omsætte beslutningsprocesser såsom i en købesituation til sandsynlighedsregning.
Sidste år gav deres arbejde med prisoptimering et ekstra afkast på over 1,8 milliarder kroner, hvilket er omkring to procent af virksomhedens årlige omsætning.
"Jeg hævder ikke, at prissætning baseret på decision sciences altid er rigtig, men det giver bedre resultater end at basere prissætningen på udbudssiden eller udelukkende på mavefornemmelse," tilføjer Bhasin.
Så hvis du er på udkig efter det næste strategiske initiativ for din it-afdeling, så kan du overveje om prisen er sat rigtigt.
Oversat af Thomas Bøndergaard