I sidste uge gav Apple sit bud på den fremtidige digitale lærebog. På tre dage blev der hentet over 350.000 af bøgerne.
Men det imponerer ikke hos danskstiftede BookBoon, der i flere år har udgivet gratis ebøger.
"Apples udspil er lækkert, men 350.000 downloads på tre dage må være lidt skuffende. På den samme tid havde vi 520.000 downloads, og vi havde ikke Apples store PR-maskine til hjælp," siger Thomas Buus Madsen, der nu er bosiddende i London i takt med firmaet har udvidet til 30 markeder.
Bookboon har på få år vokset sig store ved at servere gratis reklamefinansierede rejseguides og lærebøger til elever på universiteter og andre læreinstitutioner. Der ligger reklamer inde i bøgerne.
Den model har givet Bookboon.com en global vækst i downloads på over 500 procent i løbet af 2011.
Undervisere skriver
Sammenligningen med Apple er dog ikke helt fair. Alle Bookboons udgivlser er gratis. Flere af de titler, som Apple sælger, koster penge.
Desuden er Apples nye lærebogsformat<span> proppet med lydspor, videoklip og interaktivt grafik. Bookboon formidler bøger i pdf-format.</span>
Men firmaet, som Thomas Buus Madsen startede med sin bror på Frederiksberg i begyndelsen af sidste årti, tror på en fremtid med lærebøger i et simpelt format. 250 bøger er ved at blive skrevet, så hylderne snart tæller 1000 forskellige titler.
"Vi har haft en voldsom vækst i USA og Europa i 2011, så med 250 bøger på vej er vi sikre på at nå 60 millioner hentede bøger i 2012," siger Thomas Buus Madsen.
BookBoons bøger bruges blandt andet på CBS, DTU og Handelshøjskolen i Aarhus. Flere af bøgerne er skrevet af nuværende og tidligere undervisere på læreinstitutionerne.