Efter i flere måneder at have været på jagt efter et standard CRM-produkt til udrulning i Alfa Lavals globale salgsorganisation, har den svenske koncern kastet håndklædet i ringen.
Selskabet, der er en af verdens førende leverandører af produkter til væskeudstyr, separeringsteknik og varmeveksling, har opgivet at finde en tredjeparts-leverandør, der kunne integrerer et CRM-system i Alfa Lavals Lotus Notes-miljø.
- Vi har brugt mange måneder på at gennemgå de to største CRM-leverandørers standard-produkter til Lotus Notes-platformen, men der skulle alt for mange tilpasninger af systemerne til, og vi ville få alt for mange unødvendige features med i købet, siger Klas Wimmerstedt, det er chef for salgsværktøjerne hos Alfa Laval.
En smule skuffede
I stedet har koncernen, der på verdensplan beskæftiger 9100 medarbejdere og har tæt samarbejde med kunder i mere end 100 lande, valgt WM-data som leverandør.
- Vi ønskede faktisk at bevæge os væk fra inhouse-programmering og mere over på hyldevarer, og vi blev da en smule skuffede over ikke, at der ikke var brugbare løsninger på markedet, siger Klas Wimmerstedt.
Han ønsker ikke at oplyse størrelsen på ordren hos WM-data, men siger, at "det samlede projekt inklusiv internt tidsforbrug ligger i top fem over de største strategiske IT-projekter nogensinde hos Alfa Laval".
WM-data sætter 13 mand af til opgaven, der både omfatter udvikling, leverance og drift af CRM-systemet. Heraf kommer flest fra Sverige, men også danske medarbejdere er direkte involverede.
- Det er selvfølgelig en opgave, vi er glade for, også selvom konsulentpriserne er faldende, og markedet stadig lider under en vis overkapacitet, siger Jesper Scharff, der er administrerende direktør hos WM-data i Danmark.
Halvdelen udvikler selv
Alfa Laval er langt fra ene om at vælge en egenudviklet CRM-løsning frem for en standard.
Det fremgår af rapporten CRM i Danmark 2003 - potentialer og barrierer, som PLS Rambøll har udarbejdet for Microsoft.
I rapporten, der bygger på svar fra over tusinde danske virksomheder, står der, at over halvdelen af de virksomheder, der har et CRM-system, selv har udviklet det.
Ifølge underdirektør hos PLS-Rambøll, Søren Brøndum, udgør den høje procentdel en potentiel trussel.
- Det må for mange af virksomhederne anses for en uholdbar løsning med selvudviklede programmer, fordi egenudviklingen på det lange sigt vil komme til at halte bagefter standardprogrammernes faciliteter, således som det er sket på såvel kontorområdet som ERP-området, lyder en af hans konklusioner.
Men den køber man ikke hos Alfa Laval.
- Vi kender produktkortene (roadmaps, red) for de programmer, der udgør kernen i vores forretning, konstaterer Klas Wimmerstedt hos Alfa Laval.
WM-datas andel under 10 procent
Opgaven hos WM-data kommer til at strække sig over flere år. Først skal systemet udvikles, derefter udrulles i første omgang i Kina, Malaysia, Tyskland, Østrig, Schweiz, Frankrig, USA og Norden.
Den proces, forventer Klas Wimmerstedt, er på plads i september næste år.
Omkostningerne ved udrulningen er svære at gøre op, da WM-datas andel af mandetimerne ifølge Alfa Laval udgør under 10 procent af den samlede timeforbrug.
Alfa Laval har dog regnet ud, at der kan spares mange penge ved indførelsen af et CRM-system.
Dels kan salgsfolkenes kalendere bedre fyldes ud, så sælgerne bliver mere effektive. Ligesom viden omkring kunderne bevares i virksomheden. Det betyder penge sparet, når nyansatte skal sætte sig ind i tingene, vurderer Klas Wimmerstedt.