Udsigten fra vinduerne på Næsseslottet i skoven ved Holte i Nordsjælland er den samme, men der er løbet meget vand i Furesøen, siden den tidligere Corebit-chef Stig Hølledig sidst delte firmaadresse med kollegaerne Torben Bolvig og Sten Vesterli.
Men de to sidstnævnte har nu forladt webbureauet Icon Medialab for sammen med Stig Hølledig at gå tilbage til deres fælles udgangspunkt, konsulentydelser inden for Oracle-systemer, i den nye virksomhed Scott/tiger.
- Vi starter der, hvor det sluttede i 1998, men med lavere omkostninger, realistiske lønninger og det samme prisniveau som for fire-fem år siden, siger Stig Hølledig.
I mellemperioden lå som bekendt hele dotcom-bølgens storhed og fald.
Solgte lige før nedturen
I 1998 købte Stig Hølledig Næsseslottet som domicil for konsulenthuset Corebit, som var en blomstrende, flerstrenget konsulentforretning med kompetencer inden for såvel Oracle som SAP og Sybase.
Der var 220 ansatte og en årsomsætning på 200 millioner kroner hos en række store udenlandske kunder.
En børsnotering lå i kortene, men da økonomien efter årtusindskiftet pludselig blev anstrengt, lod han virksomheden opkøbe af det svenske webbureau Icon Medialab. Han fik aktier ud af handlen.
Stig Hølledig havde den forventning, at kombinationen af system-ekspertise og web-design ville give et godt og frugtbart ægteskab.
Sådan skulle det som bekendt ikke gå. I går blev resterne af danske Icon Medialab opslugt af konkurrenten Framfab, mens Corebit-folkene for langt fleste vedkommende allerede for år tilbage søgte andre græsgange og er spredt for alle vinde.
- Jeg lavede aftalen med Icon Medialabs daværende direktør i Danmark, Thor Birkmand, få uger før hele internet-markedet brød sammen. Derefter røg Icon virkeligt ud i stormvejr og gik tilbage til kerneområdet med web-løsninger, fortæller Stig Hølledig.
Han helligede sig i mellemtiden investeringer i en række virksomheder, inklusive Navision-huset Datapro og content management-virksomheden Sitecore, og fik efter en periode med tomme gildesale omdannet Næsseslottet til et kontorhotel, som i dag er fuldt belagt.
To gamle kolleger
Men nu bliver de gamle Corebit-folk kaldt tilbage i folden. Stig Hølledig stifter Scott/tiger med to af sine gamle kollegaer.
Den ene er Torben Bolvig, som han har kendt siden sine første år i IT-branchen med Oracle-konsulentforretningen TPI, og som senest har forsøgt at holde snuden over vandet på Icon Medialabs skrantende forretning i San Francisco.
- Det hele startede egentlig med en komsammen for nogle gamle Oracle-folk tilbage i april, da jeg kom til at tale med Stig igen. Det var rørende at se den store deltagelse, og alle spurgte, om vi ikke kunne gøre noget igen. Og derfor besluttede vi at starte et nyt firma med det fokus igen, siger Torben Bolvig.
Han kommer som administrerende direktør til at stå for driften, mens Scott/tigers tekniske trumfkort er Sten Vesterli. Han er ekspert i Oracle Web Applications, et område, som den ny virksomhed forventer sig meget af, ikke mindst fordi Oracle med udgangen af 2004 vil have udfaset sin client-server-teknologi.
- De kommende år vil byde på udviklingsopgaver, hvor mange virksomheder står over for valget mellem at fortsætte med en opdateret client-server-teknologi, basere løsningen på webteknologier eller måske satse på en hybrid, siger Stig Hølledig.
Vil hente flere Corebit-folk
Stig Hølledig og Torben Bolvig lægger ikke skjul på, at de arbejder hårdt på at skabe et gensyn med flere andre folk fra Corebit-tiden, som i dag er freelancekonsulenter eller sidder i andre virksomheder.
Og de mener faktisk, at tiden er velvalgt til at starte konsulentvirksomhed, trods mange analytikeres tale om overkapacitet og faldende priser.
- Vi tror, at investeringsklimaet er ved at vende, og at der er et opsparet behov. Der bliver snart lukket op for posen, og derfor etablerer vi os nu, siger Torben Bolvig.
Det noget særprægede navn Scott/tiger er indforstået nørdsprog. Ordene dækker over brugernavn og password på en tidlig Oracle-testdatabase og har været brugt lige siden ved nylanceringer af testbaser.
- Det giver ingen mening for de fleste, men for gamle Oracle-folk siger det en masse, siger Stig Hølledig.