Spotify holder i dag pressemøde i New York. Emnet er uklart, men selskabet forsøger at lokke medierne til ved hjælp af budskabet om, at det nu er "klar til at gå i en ny retning", som det er formuleret i indbydelsen.
Den kryptiske invitation har sat gang i spekulationerne om, at Spotify måske åbner i flere lande eller gå ind på markedet for filmstreaming.
Men ingen af de bud holder, hvis man skal tro Wall Street Journal. Avisen mener at have opsnappet, hvad der bliver offentliggjort senere i dag:
Spotify vil tilbyde helt nye måder at bruge musikken fra streamingtjenesten på.
Ved at åbne mere op for udvikleres fantasi og muligheder kan Spotify adskille sig fra de mange konkurrenter, der er dukket op siden Spotifys lancering i 2008 (MOG, Rdio, WiMP osv.)
Spotify har allerede en åben strategi, hvor det er muligt at bygge tjenester op i mod det store musikbibliotek. For eksempel Spotibot og Spartify.
Med lanceringen i dag vil Spotify gøre sig selv til en platform i stil med Facebook, hvor man kan lave apps. Hjemmesider, der anmelder musik, vil for eksempel kunne indbygge musikafspillere sammen med anmeldelserne.
En anden mulighed kunne være at sammenkoble Spotify med en tjeneste, der henter sangens lyrik, eller applikationer der kan koble aktuelle koncerter i nabolaget sammen med Spotify-musik, skriver Wall Street Journal.
Avisen drager paralleller til Apples succes med at lade udviklere bygge applikationer til iPhone, der integrerer sig med telefonen.
Spotify har også planer om at lave den samme kvalitetskontrol, som Apple er blevet berømt og berygtet for.
Kilder siger, at de såkaldte Spotify-apps vil være gratis og både virke for betalende brugere og de, der bruger den reklamebetalte version.
Det lader til, at programmerne i første gang kun kan bruges på computere og ikke smartphones. Men hvis Spotify vil følge Apples eksempel, så vil der løbende tilføjes nye funktionaliteter og muligheder til platformen.
Pressemødet holdes i dag i New York. Den nye platform skulle allerede åbne i morgen.
Spotify har 10 millioner brugere i hele verden. Cirka 2,5 millioner betaler for tjenesten. Resten benytter den reklamefinansierede version.