Computerspil. Tidsspilde eller gavnligt?
Debatten har varet lige siden, Pong bragte computerspil ud til masserne, og der fortsætter med at komme bidrag til debatten.
Den danske Lektor, ph.d. ved Center for Playware, Carsten Jessen mener, at der er mange beviser for, at computerspil giver børn kompetencer.
"Computerspil giver børn og unge en række kompetencer som for eksempel at samarbejde, overskue nye ting og deltage i teamwork på nettet. Det er kvaliteter, som de senere kan få stor gavn af på fremtidens arbejdsmarked," fortæller legeforskeren.
Derfor skal forældre ikke begrænse eller afgrænse deres børns adgang til spil.
"Det kræver koncentration at mestre spillene, og det må man som forældre ikke stoppe. Ligesom man heller ikke vil stoppe barnet i at læse eller tegne," siger Carsten Jessen.
Bedstemor køber det forkerte
Men forældre skal ikke slippe alle tøjler og lader poderne spille World of Warcraft natten lang.
De skal hjælpe med at finde de rigtige spil til ungerne, så spillene understøtter deres udvikling. Det er hensigten med den såkaldte PEGI-mærkning.
Op mod jul vil Medierådet for Børn og Unge og Multimedieforeningen sætte ekstra fokus på mærkningsordningen, det er nemlig op til højtiden, at der bliver købt mange spil. Ofte de forkerte.
Det skyldes, at mange stadig misforstår aldersmærkning med sværhedsgrad. Aldersmærkningen på et brætspil angiver, hvor gammel man skal være for at kunne forstå spillet. PEGI-mærkningen fokuserer mere på om indholdet er passende for tweens, teenagers eller større børn.
For eksempel kunne lille Per på seks få en flysimulator i julegave, fordi PEGI-mærkningen er 3. 3-tallet er dog ikke en aldersmærkning men den laveste PEGI-score, der betyder, at spillet ikke har stødende eller seksuelt inhold.
Nye tal fra TNS Gallup viser, at danske børn og unge bruger næsten otte timer om dagen på medier som tv, internet, musik og computerspil. Det totale tidsforbrug er sandsynligvis noget mindre, da de unge multitasker og bruger flere medier samtidig.