Det amerikanske teleselskab Worldcom, som pumpede sine regnskaber kunstigt op med mindst 72 milliarder kroner, bliver nu igen efterforsket af det amerikanske justitsministerium.
Den nye sag handler om, at Worldcom har snydt sine amerikanske konkurrenter. Svindlen er ifølge konkurrenterne foregået siden 1994 ved, at Worldcom har samarbejde med små, lokale telefonselskaber.
Samtaler, som kunderne førte med andre dele af USA, blev sendt om de små selskaber, så det så ud, som om de var lokale. Dermed slap Worldcom for at betale den dyre fjerntakst for at benytte de store, regionale teleselskabers netværk og kunne nøjes med den langt billigere lokale takst.
Hvor mange penge svindlen drejer sig om, vides endnu ikke.
- Men bedraget har stået på i ti år og fortsætter den dag i dag. Vi er målløse over omfanget, siger William Barr, som leder konkurrenten Verizons bestræbelser på at lægge Worldcom i graven, til den amerikanske finansavis The Wall Street Journal.
Frygter konkurrence
Verizon og andre konkurrenter som AT&T og TDC-ejeren SBC arbejder for at forpurre, at Worldcom træder ud af sin betalingsstandsning om en måned.
Konkurrenterne er stærkt fortørnede over, at Worldcom slipper med at betale omkring fem milliarder kroner for at have udført svindlen, og de er også bange for at møde hård konkurrence fra det skandaleramte selskab, som i dag markedsfører sig under navnet MCI.
Hvis Worldcom får held til at komme ud af betalingsstandsningen, bliver det nemlig uden den gældsbyrde, som tynger mange af konkurrenterne.
Worldcom hævder selv, at det er en helt normal praksis i den amerikanske telebranche at route opkaldene alternative veje for at nedsætte regningen til de regionale teleselskaber.
- Der er månedlige møder mellem teleselskaberne, hvor vi udreder kravene om, hvad der skal betales for opkaldene, siger selskabets talsmand, Brad Burns, til den britiske finansavis Financial Times.