I Sverige er omfanget af pirateri faldet med 25 procent siden 2009. Og det skal Spotify have æren for.
Det mener en svensk organisation, der har kigget på svenskernes musikvaner. (Se rapporten nederst).
Musik Sweden, der har betalt rapporten, er en samlende organisation for den svenske musikbranche, hvor både STIM (den svenske søsterorganisation til KODA), den svenske pendant til musikerforbundet og syv andre foreninger er medlemmer.
Blandt andet IFPI der har en konkret interesse i Spotifys succes. Flere pladeselskaber har nemlig ejerandele i Spotify.
Spotify har været tilgængelig i Sverige siden 2008, og musiktjenesten har fået mange svenske brugere. Det får Music Sweden til at konkludere, at Spotify har en betydelig aktie i, at svenskerne ikke længere henter og deler så meget, fortæller TorrentFreak.
Antallet af svenskere, der siger, at de henter musik ulovligt på nettet, har været faldende i de seneste kvartalsvise rapporter. Det seneste år var faldet ni procent. Siden 2009: 25 procent.
Hvorfor?
I Sverige har fildeling længe været meget udbredt, men de lovlige alternativer har for længst overtalt svenskerne.
40 procent af de medvirkende siger, at de bruger en eller anden form for musiktjeneste. Kun 10 procent indrømmer, at de henter musik ulovligt.
Den overvejende årsag til, at forbrugerne i Sverige har lagt ulovlig fildeling bag sig er udvalget af musik. 40 procent svarer, at det er adgangen til ny musik, der er afgørende for deres beslutning. En anden tungtvejende årsag er bredden i det samlede tilgængelige udvalg.
24 procent svarer, at de er skiftet til lovlige alternativer, fordi de er blevet lettere og billigere at bruge.
Spotify/Facebook-brylluppet har knaster
Men selv om Spotify udråbes som en af løsningerne på fildelingsproblematikken, så har tjenesten selv sit at kæmpe med i øjeblikket.
I foråret var Spotify nødt til at stramme betingelserne i et forsøg på at konvertere gratis-brugere til betalende brugere. Utilfredse brugere flyttede i stor stil videre til andre konkurenter, hvilke der er kommet mange af de seneste år (fx. MOG, Rdio, Wimp og Rhapsody).
I denne måned kom Spotify så i ny modvind efter sit tætte samarbejde med Facebook. Hvis nye brugere vil oprette sig hos Spotify, skal de have en Facebook-konto. Det har fået mange eksisterende Spotify-kunder til at droppe musiktjenesten, fordi de ikke ønsker at aflevere informationer til Facebook, Facebooks milliarder af brugere eller tredjeparts-selskaber med udvekslingsaftaler med Facebook.
Spotify forsøgte at gyde olie på vandene ved at sige, at man ikke var tvunget til at dele sine lyttevaner med Facebook men blot skulle bruge Facebook-login.
Spotify har i denne uge tilføjet en anden ting, der skal komme utilfredse bruger i møde.
Private listening giver mulighed for at afspille musik uden, at det bliver delt med andre - for eksempel på Facebook.