Finanskrisen sætter markedet for printere i en dobbelt klemme. En ting er, at kunderne på grund af den økonomiske afmatning er tilbageholdende med at investere i nyt udstyr. Det er i sig selv slemt nok.
Men samtidig slås printerbranchen med et imageproblem, som stammer fra de mere eller mindre kreative leasingmodeller, som allerede før finanskrisen trak spektakulære overskrifter i medierne. Mange printkunder stod frem og fortalte grimme historier om kontrakter, som udløste astronomiske gældsposter, der langt oversteg den reelle værdi af det udstyr, de havde fået installeret.
Det rammer - fortjent eller ufortjent – printerbranchens troværdighed, som i øjeblikket rangerer på niveau med journalister, politikere og brugtvognsforhandlere. Og den dårlige omtale har inden for det seneste halve år fået banker og andre kreditgivere til at sætte sig hårdt på låget til pengekassen, når en kunde vil låne penge til den nye printer.
Så ikke nok med at kunderne er tilbageholdende med nyinvesteringer. Endnu værre er det, at forhandlerne har svært ved at få varerne frem til kunderne.
Førende analysefirmaer melder om et fald i antallet af solgte maskiner på op mod en fjerdedel. Tal fra analysefirmaet Gartner viser en tilbagegang på print-, kopi- og multifunktionsmaskiner på 26,4 procent fra 254.000 solgte enheder til tæt ved 187.000 enheder.
Ændret balance
Også hos analysefirmaet IDC har man registreret tilbagegangen i markedet for print og kopi. Chefanalytiker Anders Elbak hæfter sig ved, at nedturen har ændret balancen i markedet, så kunderne i stedet for at handle med rene kopiforhandlere, nu orienterer sig mod traditionelle it-forhandlere, der har specialiseret sig indenfor print- og kopiprodukter, som er mere fleksible.
»Faktisk er den øvre del af markedet vokset, selvom det totale marked er faldet. Hvor mange typisk har haft kopimaskiner og printere stående lokalt, er der nu en stigende interesse for at lave totale printerløsninger, som omfatter både hardware, software og sikkerhed,« siger Anders Elbak.
Han mener, at de negative historier i pressen om leasing og kopimaskiner har påvirket branchens image.
»Leasing-modellerne er typisk noget, der har haft rod i de gamle kopiforhandlere. Men i dag er der mange kunder, der bruger en traditionel it-leverandør, netop fordi de har mere gennemskuelige aftaler,« mener Anders Elbak, som peger på, at mindre it-forhandlere derfor risikerer at komme i klemme.
»De mindre printforhandlere har måske nok et problem, fordi de fortjent eller ufortjent bliver sat i bås med de brådne kar, som har været i markedet. Derfor bliver deres forretning nok i en vis udstrækning overtaget af de it-forhandlere, som er mere specialiserede,« siger han
Overfinansiering
Hos landets største printerleverandør, HP, bekræfter direktør Peter Koch, at markedet er præget af, at finansieringsselskaberne er tilbageholdende med at kaste sig ud i printerforretninger.
»Der er ingen tvivl om at finansieringsselskaberne prioriterer anderledes. Det skyldes givetvis, at print- og kopiområdets ry for overfinansiering. Men det er en kombination af flere forhold som spiller ind. Dels er der spørgsmålet om etikken, men samtidig er bankerne opmærksomme på de områder, hvor der både er lav indtjening, høj risiko og meget besvær,« siger Peter Koch, som blandt andet har fået meldinger om, at der for nogle leasingselskabers vedkommende er lukket helt ned for finansiering af print-indkøb.
Canon-direktør Per Klavsen genkender billedet.
»Jeg forstår på mine folk, at både Nordania og Societé General har trukket sig ud af printerfinansiering. Så markedet for leasing er blevet sværere. Tidligere var der flere udbydere. Der er meget frygt i markedet, og selv store kunder får finansieringsselskaberne til at ryste på hånden,« siger Per Klavsen.
Ude hos forhandlerne bliver billedet af en problematisk finasieringssituation bekræftet. Som en forhandler udtrykker det: »Efter al leasingballaden og det med Stein Bagger, bliver der skulet til os.«
I den seneste udgave af CRN kan du læse mere om situationen på print- og kopimarkedet.