Det danske firma Syntonetic påstår at have fundet den følelsesmæssige algoritme i musik. Altså de elementer i musikken, som skaber en forbindelse til lytterens sindsstemning.
Derfor har Syntonetic skabt teknologien Moodagent som i øjeblikket er i lukket beta, men som firmaet forventer sig meget af. Firmaet mener i hvert fald, at det er ene om at have knækket musikkens ”følelses-kode”. Man kan allerede nu ansøge om beta-adgang til en iPhone og iPod Touch, men firmaet har ikke kun private personer som kundegruppe.
Syntonetic vil også forsøge at sælge sin teknologi til fabrikanter af mobiltelefoner, til musikudbydere som iTunes, til teleleverandører som TDC eller streamingtjenester på nettet. Firmaerne kan indbygge genkendelsessoftware i deres tjenester og på den måde skabe nye måder at sælge deres musik på, hævder Syntonetic.
“Vores banebrydende indgangsvinkel er skabt ud fra sammensmeltningen af kunstig intelligens, analyser af signaler og almindelig musikvidenskab,” skriver firmaet, der har haft ”stemningsagenten” i sigtekornet i flere år.
Syntonetic har base på Frederiksberg men har også en afdeling i San Fransisco.
Moodagent er ikke det eneste forsøg på at smelte følelser og musik sammen. En lignende genkendelsesfunktion finder man også i iPhone-applikationen RjDj. Her genereres musik automatisk udfra de lyde, der er i rummet. Ergo: støjende biler i baggrunden = larmende musik i høretelefonerne. Programmet kan dog ikke kæde stemningen sammen med musikkartoteket men skaber i stedet sin egen form for muzak.