Leads - ikke kun for sjov

Kundehenvisninger - eller leads - kan give penge i kassen. Men det er også nogle leverandørers stærke middel til at regulere deres forhandlere. Så pas på!

Kundehenvisninger - eller leads - er et af de stærkeste reguleringsmidler, en producent kan have i forhold til sine forhandlere. Hvis producenten er dygtig til at opdyrke kunde-emner, kan leads være guld værd for den enkelte forhandler. Men kun så længe, han er i »kridthuset« hos producenten.

Hvis man som forhandler bygger meget af sin forretning op på leads fra sine leverandører - især hvis der kun er få af dem - er man reelt ikke længere herre i eget hus. Det er der mange eksempler på.

Senest har Microsoft Business Solutions - tidligere Navision - viftet med vognstangen, så leverandørens forhandlere ikke kan misforstå, at det har en pris, hvis de begynder at sælge konkurrerende produkter fra eksempelvis SAP, der nu forsøger at presse sig ind på det danske SMB-marked med sine ERP-løsninger.

Man kan miste sin uafhængighed ved at læne sig for meget op ad den forretning, leads genererer. På den anden side sætter leads jo skub i forretningen, og det kan så udnyttes til selv at opdyrke nye kunder og nye forretningsområder. På den måde har man både tjent gode penge på kundehenvisningerne, og man har frigjort sig fra dem.

Det er dog ikke alle leads, der er lige givtige. Jeg kender adskillige forhandlere, som følger op på »tynde« leads, der ikke reelt skaber nogen som helst indtjening. Ja, langt de fleste forhandlere har vel prøvet den situation. Af frygt for at blive skubbet ud i kulden hos producenten følger man op på ubrugelige leads, og det er om ikke direkte skadeligt, så i hvert fald rent tidsspilde.

I disse tilfælde ville det nok være langt mere frugtbart, hvis forhandler og producent satte sig sammen og formulerede en fælles målsætning. Hvis den kunne dannes, var der opnået langt mere end ved kaste rundt med tomme leads. I de tilfælde, hvor en forhandler og en producent får succes sammen, er det som regel, fordi man har valgt dialogen frem for tilfældige leads.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere