De er store, de er af beton og stål, og der er grænser for, hvor længe de vil vente på at få leveret deres IT-system. Selskaberne, der driver Øresunds- og Storebæltsbroerne har i dag afbrudt en millionkontrakt med norskejede Software Innovation om leveringen af en ny kundeportal.
Dermed borer ejerne af de to store betonkonstruktioner et stort hul i pengekassen hos det danske datterselskab af det norske softwarehus, som nu kan se frem til et stort milliontab.
Årsagen er, at Software Innovation er sakket så langt efter tidsplanen, at de to broselskaber har valgt at afbryde samarbejdet.
- Det betyder selvfølgelig, at vi får et pænt stort økonomisk tab, siger administrerende direktør Frank Høyer Rasmussen.
Den annullerede kontrakt betyder, at Software Innovation skal betale 5,9 millioner kroner tilbage, som selskabet allerede har modtaget som betaling i løbet af projektet.
Dertil kommer en bøde eller erstatning på mellem 2,5 og 8,4 millioner kroner. Det kræver dog, at broselskaberne kan dokumentere, at de har tabt penge på at være med i projektet.
Ifølge Frank Høyer Rasmussen får den afbrudte aftale ingen konsekvenser for de tyve ansatte i Danmark, som var beskæftiget på projektet, da de bliver flyttet til andre projekter.
Software Innovation præsenterede de to broselskaber for en ny tidsplan, som imidlertid ikke var tilfredsstillende, da den indeholdt yderligere forsinkelser.
- De fik muligheden for at træde ud af projektet, og det valgte de så at gøre, siger Frank Høyer Rasmussen.
Tidsplanen er ifølge Software Innovation skredet, fordi integrationsopgaverne i projektet viste sig at være mere komplicerede, end man havde forventet.
For Software Innovation bliver det samlede tab på mellem 12,4 og 18,3 millioner kroner alt efter størrelsen på en eventuel erstatning.
- Derudover forventer jeg ikke, at det får nogen konsekvenser, siger Frank Høyer Rasmussen.