Salget af udstyr til trådløse lokalnet, også kaldet WLAN eller Wi-Fi, blev mere end fordoblet i 2002, hvor en lang række nye producenters indtræden på scenen pressede priserne i bund.
Ifølge en rapport fra analysefirmaet Gartner blev der i løbet af 2002 solgt 120 procent flere enheder til trådløse lokalnetværk i forhold til året før. I alt blev der solgt 19,5 millioner enheder i 2002 mod 8,9 millioner i 2001.
Til gengæld steg omsætningen med blot 29 procent på grund af kraftige prisfald.
- Som et af de få vækstområder har dette marked tiltrukket mange leverandører. Det betyder øget konkurrence, som presser priserne. Til gengæld har kunderne fået adgang til et bredt udvalg af billige produkter, siger chefanalytiker Andy Rolfe fra Gartner.
De to suverænt største, målt på omsætning, er Linksys og Cisco, der begge omsatte for omkring 1,9 milliarder kroner i 2002. Cisco købte tidligere i år Linksys og bliver dermed suverænt størst.
Målt på solgte antallet af solgte enheder er det Linksys, der er storebror, da Linksys har flere produkter i den billige ende.
- Ved at overtage Linksys har Cisco igen fået adgang til privatkunderne og de mindste virksomheder og institutioner, siger Andy Rolfe.
Tilsammen sad de to selskaber i 2002 på 28 procent af markedet.
Gartner forventer, at trådløst lokalnetværksudstyr vil fortsætte den kraftige vækst, hvor den afgørende faktor er kompatibiliteten mellem de forskellige producenters produkter.
Især på sikkerhedsområdet er det vigtigste, at produkterne kan fungere sammen. Selve sikringen af netværket bør ikke ske ved at vælge udstyr med producentspecifikke sikkerhedsforanstaltninger. I steder bør kunderne vælge standardudstyr og lægge sikkerheden på bagefter.
Det vil ifølge Gartner være den bedste måde at fastholde konkurrencen og dermed de lave priser.