Gennem distributøren Solar, der står stærkt blandt el-installatørerne, men som de senere år har flyttet fokus mere og mere over på IT-forhandlerne, har Siemens de sidste tre år skaffet sig en platform på 45 partnere.
»Vi skal have flere partnere, men antallet er ikke vigtigt. Kvaliteten er afgørende. Og så satser vi på at få partnere, der er fordelt geografisk og kompetencemæssigt. Derved kan vi forhindre, at de kommer i for stor indbyrdes konkurrence. Det har vi ingen interesse i. Det er jo meningsløst, at flere forhandlere går ud og tilbyder den samme løsning til den samme kunde. Så er der jo kun prisen til forskel,« siger Morten Lund.
»Vi vil nu vise os frem over for flere IT-partnere. I IT-kanalen har vores historie nok været for hemmelig,« indrømmer han.
Siemens har et fire-leddet certificeringsprogram, så forhandleren kan tilpasse sig i forhold til engagement, og de kendte partnerydelser fra IT-kanalen leveres også til Siemens' partnere: markedsføringsstøtte, leads samt eksklusiv adgang til software og informationer.
Siemens leverer både IP-telefoner og -switche, altså telefoni-infrastukturen.
»Vore HiPath 3000-platform retter sig mod de mellemstore virksomheder modsat HiPath 4000, der retter sig mod enterprise, og som vi primært sælger direkte. Det er HiPath 3000-platformen, vi skal have ud igennem en endnu større partnerkanal«, forklarer Morten Lund.