Det står betydelig bedre til, end mange umiddelbart tror, med den såkaldte e-læring. En stribe konkurser og lukninger de seneste par år blandt leverandørerne af e-læring har efterladt det generelle indtryk, at branchen er mere eller mindre udvisket.
Men e-læring har ikke blot overlevet som begreb, det anvendes også allerede i betydeligt omfang i virksomhederne - oftest som egenproducerede undervisningsprogrammer.
Anvendelsen forventes at stige i de næste år som en integreret del af virksomhedernes udviklings- og forretningsstrategi. Det viser en ny undersøgelse gennemført af Teknologisk Institut på initiativ af Dansk Industri og ITEK.
Set på tværs af virksomhedsstørrelser og brancher vil anvendelsen af e-læring ifølge undersøgelsen stige væsentligt i de kommende år.
Næsten 20 procent af virksomhederne har allerede taget e-læring i brug og er så tilfredse, at de forventer en tredobling af anvendelsen inden for de kommende to år - og en yderligere fordobling inden for de næste fem år. Herudover overvejer 35 procent af virksomhederne at indføre e-læring i de kommende år.
Undersøgelsen viser, at e-læring ikke kun er for de store virksomheder. De store er generelt længst fremme, men små og mellemstore virksomheder har i høj grad taget hul på den digitale indlæringsform. Længst fremme er dog de offentlige virksomheder, her har 45 procent svaret, at de anvender e-læring.
E-læring indgår som en central del i virksomhedernes forretningsstrategier. Ikke kun inden for personaleudvikling. 43 procent af dem, der allerede bruger e-læring, bruger det også til produktlancering, corporate branding, kommunikation med leverandører og kunder.
Undersøgelsen viser, at den brede anvendelse vil stige i de kommende år. Blandt virksomheder, der overvejer at gå i gang med e-læring, forventer 46 procent også at bruge det brede sigte til kunder og leverandører.
Standard e-læringsprodukter forekommer i dag kun marginalt i virksomhederne. Halvdelen af virksomhederne, som i dag bruger e-læring, har selv udviklet løsningen internt, mens 40 procent af virksomhederne anvendte en ekstern leverandør. Måske et signal om, at et nyt marked for e-læringsleverandører er på vej.
Denne artikel stammer fra avisen Computerworld