Selv om IT-Branchen (ITB) gerne vil byde sig til, så er det i øjeblikket en for rund og uformelig størrelse til at kunne løfte opgaven.
ITB maler med for bred en pensel til at kunne være et ordentligt organ for de små og mellemstore danske itforhandlere.
For lige så snart man kommer ned i materien, viser interessemodsætningerne mellem forhandlere, producenter og distributører sig. Det illustreres tydeligt af forårets forsøg på at samle printerforhandlerne under ITB. Det strandede på, at ITB ville proppe et sæt etiske -
og meget producentvenlige - spilleregler ned i halsen på printerforhandlerne.
Og med alt respekt for det arbejde, der udføres i ITB, så er mentaliteten lige lovlig præget af cigarrøg, cognac og mahognipaneler fremfor visioner og konkret service til mindre virksomheder.
Det er fint nok at kæmpe for it-universiteter og få flere unge til at uddanne sig indenfor it, men rent lavpraktisk er det bare for langt fra de fleste forhandleres hverdag.
Med et mindste medlemskontingent på mere end 20.000 kroner om året har man også reelt signaleret, at man ikke er interesserede i at have de helt små med.
Onlineforhandlerne har forsøgt sig med Foreningen af Online It-Forhandlere (FOIF), hvilket viser, at der faktisk er god mening i at slå sig sammen, fordi foreningen rent faktisk har fået en stemme overfor Forbrugerklagenævnet. På den lange bane er FOIF imidlertid for snæver både i fokus og størrelse. Men den kan tjene som inspiration og vise, at det giver mening for konkurrenter at gå sammen.